Petter Wahllöf anser att lagstiftningen inte räcker till för att hålla återfallsförbrytarna borta från trafiken. Foto: SVT

Trafikpolisen om rattfylleriet: ”Lagstiftningen räcker inte till”

Publicerad

Gång på gång stoppar Blekinges trafikpoliser samma individer som kör olagligt och vårdslöst. Ändå känner de att det inte räcker.

– Det finns en frustration att veta att de fortfarande är där ute och kör, säger Petter Wahllöf, trafikpolischef i Karlskrona.

Nykterhetskontrollerna har blivit färre och de renodlade trafikpoliserna har i stort sett plockats bort från landets polisstationer efter den stora omorganisationen för några år sedan.

Det är två av faktorerna som gör det enklare för folk att köra påverkade, menar trafikpolischefen Petter Wahllöf, som känner en frustration över problemet.

Döden på vägarna

– Vi gör inte lika många utandningsprov i dag som för sju-åtta år sedan. Det är en resursfråga, vi är inte tillräckligt många helt enkelt. Och ju färre vi är ute på vägarna desto färre är det som blir ertappade, säger Petter Wahllöf, trafikpolischef i Karlskrona.

”Lagstiftningen räcker inte till”

I Blekinge finns ett antal livsstilskriminella, som gång på gång kör påverkade och vårdslöst. Petter Wahllöf menar att polisen har bra koll på de personerna – vilka de umgås med, var de rör sig – men att de ändå inte kan hindra dem från att fortsätta köra bil.

– Vi har inte rätt verktyg för att stoppa det här. Vi kan hitta och rapportera de här personerna, men i nästa led har vi kanske ett problem. Lagstiftningen räcker kanske inte till, helt enkelt, säger Petter Wahllöf, trafikpolischef i Karlskrona.

Vad hade krävts?

– Givetvis kan man inte spärra in de på livstid. Men andra samhällsfunktioner, som beroendevård exempelvis, hade behövt fånga upp de här personerna tidigare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Döden på vägarna

Mer i ämnet