Foto: David Baujard

Ung entreprenör ska få fart på citylivet och handeln

Uppdaterad
Publicerad

Alfred Appelros har nyligen tagit över ägandet av Citybolaget som ska främja handeln i Olofström. Den unge entreprenören ser många möjligheter och tanken är att hans idéer nu ska utveckla affärerna i staden.

– Jag brinner för företagande, entreprenörskap och att göra affärer. Hjärtat klappar också extra mycket för Olofström så det är här jag vill göra det, säger Alfred Appelros.

Han är bara 21 år gammal men har redan åstadkommit mycket. Alfred Appelros driver sedan tidigare ett eget bolag som jobbar med marknadsföring i sociala medier som han startade när han var 17 år. Efter att ha drivit Citybolaget som projektledare tar han nu över som ägare. Hans drivkraft ska nu göra att fler väljer att handla i Olofström.

– Det känns som ett naturligt steg eftersom jag redan var involverad i verksamheten. Nu känns det roligt att med fria händer få utveckla Citybolaget och handeln i Olofström, säger Alfred Appelros.

”Alla mina idéer har blivit av”

2013 skapades Citybolaget för att stötta handlarna på orten och få dem att samarbeta. Appelros vill nu använda sina erfarenheter av marknadsföring online och sociala medier till att få handeln att blomstra.

– Vi kommer fokusera på den digitala biten, säger Alfred Appelros.

Enligt den unge entreprenören kommer bolaget drivas i samma anda som tidigare men han ska försöka fullfölja ännu fler av sina egna idéer.

– Hittils har alla mina idéer blivit av, säger han.

Det senaste året har Citybolaget arbetat med kompetensutveckling för handlarna och stöd för nyetableringar. Det görs gemensam marknadsföring och att man håller öppet längre på torsdagskvällar. Målet är att inte ha ett stort handelscentrum utanför staden utan att kunna samla handeln till centrum. Även handlare i småorter i kommunen kommer vara en del av satsningen.

Fler evenemang ska växa

Appelros vill verka för fler etableringar och att fler evenemang ska ordnas i centrum. De evenemang som redan finns som Påskkalaset ska få växa sig ännu större och locka fler kunder. Den gemensamma storbildskärmen för marknadsföring som satts upp vid torget i centrum kommer även användas till utomhusbio till sommaren.

– Mindre butiker i mindre samhällen har ofta inte kapaciteten att själv synas utåt. Evenemang i staden kommer locka mer kunder. Då är det Citybolaget roll att vara spindeln i nätet och lösa det.

Den nya ägaren av Citybolaget vill få olofströmsborna att stanna på orten och handla istället för att  göra det i grannkommunerna.

– Vi vill göra det lättare för folk att handla. Kanske behöver man inte ens handla själv i framtiden utan man kan ha någon som handlar åt en.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.