Trafikverket har tillsammans med Peab påbörjat arbetet med nya E22 på flera ställen. Planen är att redan i november omleda trafiken till en del av den nya lokalvägen, som kommer att gå parallellt med E22.
– Då kommer vi att kunna börja bredda den befintliga E22:an från Torstäva till Öljersjö Gård, när trafiken går bredvid, säger projektledare Johan Wolgast.
”Finns en rädsla att orten dör ut”
I Ramdala har trafiken redan letts om tillfälligt. Där är man igång med att bygga en bro och förbereder nu för den nya trafikplatsen. Här kommer den nya E22 att vika av mot nordost. Tung trafik kan då undvika Jämjö och trafiken halveras genom byn.
– Jag tror ofta det finns en rädsla att orten dör ut. Men det kan också vara på andra hållet, att det blir attraktivt att bosätta sig när trafiken har minskat. Det är vår erfarenhet från Pukavik i Sölvesborg, säger Johan Wolgast.
Ny cykelväg
Prognosen är att vägprojektet är klart till december 2024 och budgeten är på 990 miljoner kronor – en kostnad som kan komma att påverkas.
– Det händer mycket i vår omvärld och prisökningar sker på olika material och varor. Det är något som kan påverka slutkostnaden.
Efter att arbetet med vägen är avklarat kommer Trafikverket också att göra en cykelväg, som gör det möjligt att ta sig hela vägen från Jämjö in till Karlskrona. Det är ovanligt att cykelvägar görs på nationell- och inte regional nivå, menar Wolgast.
– Den är nog mycket önskvärd. Den planerar vi att göra 2025.