Karlskronabor och organisationer ska nu intervjuas för att ge sin bild av världsarvet och framtiden.
Med ledning av som kommer fram i dessa samtal ska sedan företag och utvecklare ta fram prototyper till digitala tjänster.
– Vi har valt att arbeta med världsarvet för det är ett tacksamt område att utveckla olika tjänster kring, säger Patrik Hansson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Lokala företag
Enligt honom är huvudmålet för kommunen lärandet kring hur man uppmuntrar nytänkande och innovation.
Till projektet knyts ett antal lokala företagare.
Projektet sträcker sig över 90 dagar fram till början av maj och syftet är att skapa förståelse kring vad Karlskronas världsarv består av bortom byggnader och fysiska monument. Med dessa insikter som grund ska nya innovationer tas fram som utvecklar världsarvet.
Förstärkt verklighet
Enligt Fredrik Andrén på Karlskronabaserade 10X Labs som vunnit upphandlingen, är det omöjligt att svara på vad resultatet kommer att bli.
Men det handlar om att levandegöra världsarvet och hur det kommer att utvecklas i framtiden.
Resultatet kommer sedan att presenteras via skärmar eller glasögon.
– Visionen är att vi arbetar med så kallad ugmented reality, som betyder förstärkt verklighet, säger han.
Ett exempel på denna teknik är spelet Pokémon Go, där man går omkring där man bor, men ett digitalt lager läggs på verkligheten och blir spelplan.