Ambulanspersonalen menar att det nu händer oftare att räddningstjänsten inte åker ut på trafikolyckor om det inte finns ett tydligt behov av räddningstjänst. Ambulanspersonalen har då fått klara sig utan hjälp med att kontrollera trafiken. Detta har resulterat i fyra avvikelserapporter om risken att bli påkörd när de själva försökt hjälpa skadade människor.
– Det kan bli hur farligt som helst. Vi är djupt bekymrade för det här, säger Anders Olsson som är skyddsombud för ambulanspersonalen i Dalarna.
”Har inget arbetsmiljöansvar för ambulanspersonal”
Räddningsregion Bergslagen, RRB, uppger att de följer lagen om skydd vid olyckor och då är inte trafikolyckor automatiskt att betrakta som räddningstjänstuppdrag, utan det måste finnas ett uttalat behov i samband med larmet. Om det uppstår ett tveksamt läge kan RRB:s inre befäl avgöra saken.
– Vi har inget arbetsmiljöansvar för ambulanspersonalen utan det måste de lösa i sin egen organisation i regionerna. Det finns också andra aktörer som kan hjälpa, till exempel polisen och Trafikverket, säger Anders Lasses som omväxlande jobbar som inre befäl åt RRB och däremellan tjänstgör som operativ chef i sin egen hemmabrandkår i Leksand.
Ansvarar för 42 kommuner
Anders Lasses anser att de inte tolkar lagen striktare nu än innan RRB bildades.
– Vi åker hellre en gång för mycket än en gång för lite om det är tveksamma lägen, säger han.
RRB:s inre befäl sitter i Örebro och ansvarar för räddningstjänsten i 42 kommuner i Dalarna, Västmanland, Örebro, Värmland och Västra Götalands län.
– Det ligger också en svårighet i att ambulans och räddningstjänst inom RRB i vissa fall larmas ut från olika SOS-centraler, vilket gör att det blir svårare med kommunikationen, säger Anders Lasses.