– Det var en jätteovanlig syn som mötte oss. När vi öppnade dörrarna på morgonen kom 20 personer in och hade frågor om ett märkligt sms de fått med Handelsbanken som avsändare, säger kontorschefen Andreas Borgefors.
Sms:et uppmanade mottagarna att ringa ett telefonnummer eftersom deras konton kunde vara utsatta för bedrägeri.
Påverkar trovärdigheten
– Det här är olyckligt på många sätt, dels så oroar de den enskilde och dels så påverkar bedragarna bankens egen trovärdighet eftersom de använder sig av samma kanaler som vi, vi kontaktar ju också våra kunder via till exempel sms och berättar att de har nya lånehandlingar och liknande.
Andreas Borgefors understyrker dock att banken aldrig skulle ringa och be om några inloggningar eller kontokortsuppgifter. Han menar också att bedragarna köper färdiga telefonregister och i det aktuella fallet verkade man i huvudsak ha riktat in sig på män över 60 år i Avesta.
– Men, den här gången verkar det ha gått bra, de verkar inte ha kommit åt några uppgifter och vi kunde lugna ett stort antal kunder på plats här på kontoret.
Starta klippet och hör mer om bankens kamp mot bedragarna