– Den tragiska olyckan gjorde att vi tog beslutet ganska omgående. Vi måste investera i bättre skydd till vår personal helt enkelt, säger driftchef Christer Forsberg vid Bärgningstjänst Dalarna.
Vid garaget i Amsberg står en av de två bilar som nu ska användas vid de bilbärgningar där arbetsledningen bedömer att de behövs för att skydda personalen mot trafikanter som har svårt att lätta på gaspedalen.
”Problem vid ensaminsats”
– Problemen är inte vid stora trafikolyckor, där har vi blåljuspersonal som skyddar oss. Utan det är när man gör en ensaminsats, när man ska hämta en bil med motorstopp eller vid en dikeskörning, säger Christer Forsberg och fortsätter:
– Så våra chaufförer kommer inte få stiga ur sina bilar förrän TMA-bilen är på plats när vi är på farliga vägar med mycket trafik, säger Christer Forsberg.
Vid olyckan i lördags var det en av Assistanskårens bilbärgare som skadades svårt när han blev påkörd vid en bärgning i Borlänge.
Assistanskårens lokala chef säger till SVT att företaget sedan flera år vid sitt garage har tillgång till en TMA-bil som man hyr. Olyckan utreds av Polisen och Arbetsmiljöverket.
Ser en ökning
Christer Forsberg berättar att han nu, efter 40 år i branschen, ser en ökning av allvarliga incidenter. Starta klippet ovan för att höra honom berätta mer om det, och vilka orsaker som kan ligga bakom.