-Först och främst är det kurvorna i backen de behöver bättra och göra mer åkvänliga. Nu är det bara sladd hela tiden. Men jag tror inte det är något problem att fixa till det, de behöver doseras, sade guldmannen Marcus Hellner.
-Risken är stor att man tränger ut varann. Det krävs mer arbete med dosering och att bredda mer också. Nu är det platt i kurvorna nästan, tyckte silvermannen Daniel Richardsson.
Tomas Jons, tävlingschef på Lugnets skidstadion:
-Vi har byggt allt med snö i år. Det blir markarbeten i vår och sommar. Det blir lite mer doserat, men inte så väldigt mycket mer, det blir mer arbete med bredden än dosering.
Ännu tuffare
Mördarbacken har rätats ut längst upp och därmed blivit ännu tuffare. Något en del åkare gillar, medan andra vill ha någon kurva högst upp. Ut- och inåkningarna till stadion har fått sträckningar som får tummen upp.
Anna Haag, silvermedaljör på onsdagen, tycker inte banorna gynnar skidåkning:
-Banorna är mindre åkvänliga än förut. Framför allt är det mer brutal åkning både uppför och nedför, sade hon.
-Jag är lite emot när man går mot det brutala, i stället för när den som är bäst skidåkare kan vinna. Banorna i Val di Fiemme (där VM avgörs i år) är otroligt fina, riktiga åkbanor, Vancouver (OS 2010) och Holmenkollen är mer åkbanor.
Tomas Jons igen:
-Var och en har sin åsikt. Banor är olika. De här uppfyller de krav som ställs på internationella seniorbanor.
-Det här är inte slutgiltiga VM-banor, de är ett koncentrat av de brantaste delarna uppför och utför.
Banarbete återstår
Av de två 5 kilometer långa nya banorna (en del gemensam, så i praktiken är det 7,5 kilometer) återstår 2,5 kilometer att iordningställa, de minst spektakulära delarna.
Lugnets skidstadion är för närvarande till stora delar en byggarbetsplats. Bland annat har hela upploppet vänts och målrakan bytt sida.
Peter Wikström/TT