Med hjälp av drönare ska polisen nu lättare kunna lagföra buskörning med vattenskoter. Foto: Hasse Holmberg / TT

Buskörning med vattenskoter ska bevakas med drönare

Uppdaterad
Publicerad

Förare som kör alldeles för fort eller med dåligt omdöme skapar oro. Men med hjälp av en speciell sorts drönare ska nu polisens möjligheter att lagföra buskörning med vattenskoter öka.

På sommaren är det många som gillar att åka vattenskoter. Men i samband med det händer det också många olyckor.

Många upplever att vattenskotrarna skapar otrygghet, speciellt där många barn finns som vid exempelvis badstränder.

Hoppas skapa trygghet

Polisen kommer pröva att effektivisera arbetet mot buskörning genom att använda sig av en polismärkt så kallad UAS, som står för Unmanned Ariel System.

– Med hjälp av en UAS kommer vi kunna ta flera steg framåt i vårt arbete att stävja dåligt beteende med vattenskotrarna. Bryter man mot de bestämmelser som finns ska man också lagföras. Vår förhoppning är också att vi på det här sättet även kan arbeta både trygghetsskapande och brottsförebyggande, säger kommunpolis Anders Stridsberg, lokalpolisområde Karlstad.

Kommunicera med föraren

Drönaren är utrustad med högtalare som gör det möjligt för polisen att informera föraren om att körningen är under bevakning samt kalla in personen till en viss plats om det skulle behövas.

Genom kamerafunktionen kan även föraren, iläggsplats och dragbil identifieras.

Säkerhetsråd för skoterförare

• Du måste känna till sjöfartsreglerna och använda gott omdöme i förhållande till annan sjötrafik.

• Ha flytväst och hjälm (vatten blir stenhårt om du välter i hög fart).

• Kör aldrig onykter och håll på sjövägsreglerna – sjölagen gäller även för vattenskotrar.

• Använd alltid ”död mans grepp” på ett korrekt sätt, om du ramlar i vattnet ska motorn stängas av.

• Ta hänsyn till miljö och kör inte din vattenskoter inom skyddsområden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.