– Risken är att det blir dyrare under pandemitider om bussen går tom, men på sikt kan vi erbjuda en bättre produkt, säger han.
I dagsläget betalar Region Dalarna en incitamentsersättning till bussföretagen Sambus och Keolis, som trafikerar länet. Den går ut på att företagen får betalt från Region Dalarna beroende på hur många som reser med bussen.
I dagsläget betalar regionen runt 110 miljoner kronor i incitamentsersättning enligt Berg. Den ersättningen vill nu Region Dalarna ändra på, så att bussföretagen i stället får betalt per körd kilometer.
– Vi har lagt miljoner på reklam för att få fler att åka med bussen, men det har inte gjort någon större skillnad i hur många som åker buss, säger Ulf Berg.
Vill se omtag i trafikplaneringen
Samtidigt vill han se ett omtag i hur kollektivtrafiken planeras.
– Vi måste tänka annorlunda för att få fler att åka kollektivt, säger Ulf Berg, som hellre ser att bussen går efter stråk där många kommer åt den än att få passagerare åker bussar som trafikerar glesbygd.
– Till exempel de som bor mellan Mora och Falun skulle kunna få stråkhållplatser dit de kan ta bilen och sen ta bussen därifrån, det är min syn på det här, säger han.
Förhandlingar pågår nu med bussföretagen om en förändrad finansieringsmodell.
– Jag hoppas att det här kan ske så fort som möjligt, säger Ulf Berg (M).
SVT har sökt representanter för Sambus och Keolis.