Foto: SVT

Nu vill regionen betala per kilometer istället för per passagerare

Uppdaterad
Publicerad

Förhandlingar pågår om att skrota den finansieringsmodell som ligger till grund för kollektivtrafiken i länet. Följden kan bli att Region Dalarna betalar för bussar som går tomma. Men i längden ser kollektivtrafiknämndens ordförande Ulf Berg (M) vinster med omgörningen.

– Risken är att det blir dyrare under pandemitider om bussen går tom, men på sikt kan vi erbjuda en bättre produkt, säger han.

I dagsläget betalar Region Dalarna en incitamentsersättning till bussföretagen Sambus och Keolis, som trafikerar länet. Den går ut på att företagen får betalt från Region Dalarna beroende på hur många som reser med bussen.

I dagsläget betalar regionen runt 110 miljoner kronor i incitamentsersättning enligt Berg. Den ersättningen vill nu Region Dalarna ändra på, så att bussföretagen i stället får betalt per körd kilometer.

– Vi har lagt miljoner på reklam för att få fler att åka med bussen, men det har inte gjort någon större skillnad i hur många som åker buss, säger Ulf Berg.

Vill se omtag i trafikplaneringen

Samtidigt vill han se ett omtag i hur kollektivtrafiken planeras.

– Vi måste tänka annorlunda för att få fler att åka kollektivt, säger Ulf Berg, som hellre ser att bussen går efter stråk där många kommer åt den än att få passagerare åker bussar som trafikerar glesbygd.

– Till exempel de som bor mellan Mora och Falun skulle kunna få stråkhållplatser dit de kan ta bilen och sen ta bussen därifrån, det är min syn på det här, säger han.

Förhandlingar pågår nu med bussföretagen om en förändrad finansieringsmodell.

– Jag hoppas att det här kan ske så fort som möjligt, säger Ulf Berg (M).

SVT har sökt representanter för Sambus och Keolis.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.