Istället för fysiska turistbyråer så satsar Visit Dalarna på att företagare runt om i länet istället ska bli så kallade ”info points”. Punkterna syns digitalt på en karta på sajten och företagarna ska själva sedan stå med broschyrer och ska vara beredda att svara på turistfrågor, samtidigt som man driver sitt företag.
Företagare som är intresserade får en utbildning och blir ”certifierade”.
– Det handlar om värdskapet och att turisterna ska bli väl bemötta i hela Dalarna. Vi tror på att ha en stor besöksnäring som tar sig an värdskapet, förklarar Malin Gahns, turistbyråchef vid Visit Dalarna.
Få ”info points” i norra Dalarna
Den digitala övergången är viktig, menar Visit Dalarna. ”Info points” ersätter inte de nedlagda turistbyråerna, men ”värdskapet” ska bli bättre över hela länet. Trots besöksrekord i norra Dalarna så finns i dagsläget väldigt få ”info points” där.
Anledningen, menar Malin Gahns, har att göra med att turistbyråer i södra och mellersta Dalarna var först att lägga ner. Därför var det viktigt att få igång ”info points” där först.
Först nu är den nordliga regionen i fokus. Några punkter finns i centrala Älvdalen, men åker man vägen mellan Malung och upp till Grövelsjön finns idag inte en enda en.
– Målet är att skapa 50 stycken info points under året i hela länet, säger Malin Gahns.
”Contact center” tar emot turisternas frågor
1 oktober så startar ett nytt call center, dit alla frågor om länet ska riktas. Några få anställda som tidigare varit anställda på turistbyråerna följer med in i organisationen.