– Vi gör det för att öka säkerheten på den vägen, att anpassa hastigheten efter vägarnas utformning är ett effektivt sätt att öka säkerheten på vägarna. Vi vet att om vi sänker hastigheten från 90 km/h till 80 km/h så ökar chansen att överleva med 40%, säger Anne-Karin Grönvold Andersson på Trafikverket.
Men är det här ett olycksdrabbat avsnitt vi talar om?
– Vi vidtar åtgärder i förebyggande syfte, innan olyckor sker, för vi vet att vägar utan mitträcke som har höga hastigheter, utgör en ökad risk att man ska dö eller skadas allvarligt om det sker en olycka.
Kan kritiken från kommunalrådet i Gagnef komma att påverka utredningen?
– Det är klart att det kan påverka vårt beslut, utredningen av E16 är just nu ute på remiss, så vi får se vilka remissvar som kommer in.
I klippet ovan berättar Anne-Karin Grönvold Andersson varför man inte anpassat hastigheten från början, när vägarna byggdes.