Titta på klippet för att höra kritikerna Olle Larssons och Lars Håbäcks tankar om vägbygget. Foto: Patrik Qvicker/SVT

De försöker stoppa efterlängtat vägbygge i Västerdalarna

Uppdaterad
Publicerad

Efter åratal av utredande så ska det nu byggas en ny väg längs den trafikfarliga sträckan mellan Tandö och Limedsforsen i Västerdalarna. Men några bybor försöker nu stoppa bygget så att vägen får en annan sträckning i stället.

– Det är märkligt att de ska dra en väg mitt i bebyggelsen, säger Olle Larsson i Östra Lillmon.

I många årtionden har Trafikverket försökt få till en ny trafiksäker lösning på riksväg 66 mellan Tandö och Limedsforsen där tung trafik och fjällturister dundrar fram mellan husen. Och i slutet av nästa år börjar den i byarna efterlängtade stora ombyggnationen av vägen. En satsning på runt 136 miljoner kronor.

Men verket har beslutat att till stor del behålla vägsträckningen. Vägen ska i den södra delen bara breddas, hus ska rivas och trafiken kommer också på den nya vägen att gå mitt emellan gårdarna.

”Vädjar till sunt förnuft”

Vägsträckningen har mött hård kritik och en grupp bybor försöker nu får Trafikverket att tänka om.

 – Vi vädjar till sunt förnuft. Det blir en krokig väg mitt bland husen när vi har ett alternativ som är rakt och trafiksäkert, säger Olle Larsson som bor precis vid vägen.

Trafikverket hade kunnat bygga den nya vägen längs den gamla raka järnvägsbanken som går parallellt med riksvägen. Så var det tänkt från början. Där finns igen bebyggelse.

Men istället ska alltså den nya vägen byggas där den gamla ligger i dag – mitt bland husen där flera nu måste rivas. Det blir dessutom betydligt dyrare att bygga där jämfört med alternativet längs gamla banvallen.

 – Vi behöver göra mer i vår välfärd och då ska vi satsa våra pengar på ett vettigt sätt och det gör vi inte här, säger Lars Håbäck i byn Risätra lite längre norrut efter vägsträckningen.

Andra vägar i Dalarna byggs vid sidan av bebyggelsen

Det här kan jämföras med det stora pågående vägbygget söder om Vansbro. Där byggs den nya vägen helt vid sidan om bebyggelsen. Och vid det andra stora vägbygget som pågår i området, vid nya flygplatsen i Sälen, byggs nya vägen på samma sätt; längs en helt ny sträckning just för att det ska bli rakt och trafiksäkert. Men söder om Lima resonerar alltså Trafikverket helt annorlunda.

 – Jag har inte varit med i den här processen från början men generellt så tar man i dag en annan hänsyn till miljö och kulturlandsskap än tidigare när man bygger en ny väg, säger Anders Danielsson som är Trafikverkets projektledare.

Han säger att det inte finns några planer på att tänka om.

Regeringen står fast

De klagade i Lima har inte lyckats övertyga varken regering eller högsta förvaltningsdomstolen om att vägplanerna borde ändras. Regeringen har tidigare påtalat att det är ett unikt kulturlandskap runt gamla banvallen och att det därför är olämpligt att bygga vägen där.

 – Det är ändå det klart bästa alternativet. Jag tycker att man stör miljön mindre om man bygger vägen längs den gamla järnvägen, säger Olle Larsson.

Titta på klippet för att höra kritikerna Olle Larssons och Lars Håbäcks tankar om vägbygget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.