De vädjar till landshövdingen om ny väg till Lima

Uppdaterad
Publicerad

Nu kräver lokala företagare och politiker att landshövdingen i Dalarna ingriper och ser till att det blir en ordentlig ny väg genom Lima i Västerdalarna.

Trafikverket vill bara bygga om en mindre del av den omstridda vägsträckan, men hoppet står nu till att den nya landshövdingen kan ändra planerna.

– Man kan skapa opinion och ha samtal med Trafikverket, säger Dalarnas landshövding Ylva Thörn.

Smekmånaden är över för Dalarnas nya landshövding. Efter snart fyra månader på posten kommer nu en uppmaning till Ylva Thörn från Västerdalarna att det är dags att börja jobba på allvar.

Vid ett företagsbesök på Fiskarhedens sågverk var det vägen dit som var huvudfrågan.

Den omstridda sträckan av riksväg 66 mellan Limedsforsen och Tandö har utretts i decennier men nu ser den bara delvis ut att bli ombyggd. Till stor del ska den gå längs befintlig sträckning och endast byggas om i den nordligaste delen förbi byn Risätra.

– Det är märkligt att man väljer den gamla vägsträckningen och gör en ombyggnad som kommer att störa trafiken när det finns alternativ där det inte blir så, säger Olle Larsson som är vd för Fiskarhedens trävaru.

Många bud

För 20 år sen var det väldigt nära en total ombyggnad av vägsträckan som är hårt trafikerad av främst fjällturister. Nya vägen skulle då följa den gamla järnvägsbanken i flera kilometer som går parallellt med vägen i Lima.

Men efter både ändrade politiska beslut och överklaganden så är det senaste budet nu att järnvägsbanken blir kvar orörd och bara en mindre del av riksvägen ska byggas om. Därmed blir flera flaskhalsar kvar.

– De flesta här tycker att det är bättre med dragningen efter gamla järnvägen. Det behövs politisk vilja för att ändra ett sånt här beslut, säger Olle Larsson som vädjade till landshövdingen att ta tag i frågan.

– Man kan skapa opinion och ta del av utredningsmaterial och ha samtal med Trafikverket för att visa att här krävs det infrastruktursatsningar till gagn för hela länet, säger Ylva Thörn.

Skulle det blir ändring av vägbygget i Lima så hotas ett känsligt naturområde, ett så kalla Natura 2000-område, och så kostar det mer pengar.

Dessutom är de nu kritiserade planerna ganska långt gångna, det kan bli byggstart kanske redan 2017.

– Bättre sent är aldrig. Dessutom finns det nya möjligheter med en ny landshövding, säger Olle Larsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.