Det var år 2012 som den över hundra år gamla bron sågs som uttjänt och i behov av antingen renovering eller nybyggnation. Valet föll slutligen på att bygga nytt och Trafikverket utsågs till byggherre, det vill säga ansvarig, för bygget.
Anledningen till det är enligt samhällsbyggnadsnämndens protokoll att tågrälsen Bergslagsbanan – som går under bron – ägs av just Trafikverket
Kommunen bekostar
Projektet Kajbron bekostas däremot av Ludvika kommun. Utöver kostnader för eventuella tillstånd och annat, så framgår det att projektet väntas kosta kommunen 17,68 miljoner kronor.
Skulle vara klar i höst
Rivningen och byggnationen av bron påbörjades under januari år 2017 efter att Skanska vunnit upphandlingen.
Planen var att bron skulle stå färdig i höst och då ha två körfält och en gång- och cykelbana, men nu meddelar kommunen att ”en omplanering behöver ske för hur arbetet kan fortsätta” efter raset.