Ombyggnation av väg i söder ställs mot breddning av väg i norr

Uppdaterad
Publicerad

Att bygga mötesfri väg hela den planerade sträckan av riksväg 66 genom Smedjebackens kommun eller börja med en etapp – det är vad som kan avgöra när upprustningen av riksväg 70, mellan Särnaheden-Idre, kan starta.

–  Vi kan inte vänta, säger Kjell Tenn (C), Älvdalens kommunalråd.

I region Dalarnas remissförslag till ny länsplan av transportinfrastruktur för de kommande tolv åren presenteras två alternativ för riksväg 66 i södra länsänden.

Börjar man med att bygga halva sträckan, fram till Söderbärke, så får Särnaheden-Idre också plats i planen.

Vägen mellan Särna och Idre

Men byggs istället hela sträckan upp till Smedjebacken, så finns det inte ekonomiskt utrymme för upprustningen av riksväg 70 i norr.

– Det är olyckligt om man försöker dela upp sträckan, säger Fredrik Rönning (S), Smedjebackens kommunalråd, vilket är något Älvdalens kommunalråd förordar.

Argumenterar om bredden på vägen

Framför allt bottnar argumenten i norra Dalarna i hur bred respektive väg är.

– I Fagersta har man en vägbredd på 13 meter – vi har sex meter upp till fjällvärlden där det byggs som aldrig förr, säger Kjell Tenn (C).

Remisstiden för regionens länsplan går ut 1 februari nästa år och beslut om preliminär länsplan fattas i mars och april.

I videon hör du Smedjebackens och Älvdalens kommunalråd argumentera för sina respektive kommuners vägprojekt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Vägen mellan Särna och Idre

Mer i ämnet