Sammanlagt så rullar 41 elbilar och för att få det att funka så har man även satt upp många laddstolpar på över 200 av kommunens egna p-platser.
Satsningen är målmedveten och omfattar inte bara Falu centrum utan även till exempel skolor ute i byarna Svärdsjö, Bjursås och Aspeboda.
I ett par år har kommunens fordonsansvarige jobbat med elbilsövergången redan och han menar att det var viktigt att göra en inriktning just mot elbilar och inte allmänt mot alternativa drivmedel. Med den här satsningen blir det lättare att hantera till exempel utbildning och service och man får ett helt annat genomslag.
”Fördel att vi leasar”
– Vi ska byta ut ytterligare ca 200 fordon mot elbilar. Då behöver vi alla de här laddstolparna och några till. Det är en fördel att vi leasar våra bilar, för då kan vi enkelt byta ut en fossilbil mot en elbil när leasingkontraktet går ut efter tre år, säger Lars Ringsby som är fordonsansvarig i Falu kommun.
Han är nöjd med de elbilar som redan rullar men vill gärna slå ett slag för utbildning på ämnet elbilar. Han menar att kunskapen om elbilar generellt är låg i samhället och ser därför att det finns ett stort behov av att lära personalen hur man ska göra, även om det inte är svårare att köra elbil än någon annan bil.
– Vi tog nog lite genvägar med utbildningsbiten i början, säger Ringsby, men vi har upptäckt att man inte får slarva med det. I övrigt så fungerar det precis lika bra som med de gamla bilarna.
Frågan ovan är en del av Sverige möts
Under hösten speglar vi på SVT en rad frågor där åsikterna går skarpt isär och undersöka vad som händer när människor faktiskt träffas och pratar – öga mot öga.
Vill du möta någon som inte tycker som du, eller bara veta mer om projektet? Besök Sverige möts hemsida.