Lavinsäkerhet har traditionellt inte varit en så stor fråga för snöskoterförare, som ofta kört i markerade leder på plan mark. Men på senare år har friåkningen ökat. Moderna skotrar är starkare och lättare och körs på branta fjällsidor.
– Om man kör snöskoter i samma terräng som skidåkare, då är det av vikt att man har lavinsäkerhetsutrustning. Och där ligger skoteråkarna långt efter, säger Per-Olov Wikberg, samordnare på Fjällsäkerhetsrådet vid Naturvårdsverket.
Hundra döda
Nära hälften av dem som omkommer i lavinolyckor i Nordamerika och Norge gör det på skoter. Vissa år i Kanada har fler skoteråkare än skidåkare mist livet i laviner.
– Den utvecklingen har vi inte sett i Sverige än. Kanske beror det på att vi har färre fjäll. Men det kan också bero på att den här typen av åkning inte riktigt etablerat sig. Vi måste stämma i bäcken nu och förebygga framtida olyckor, säger Wikberg.
Över hundra personer i Sverige har omkommit i olyckor med snöskoter de senaste tio åren i Sverige. Alkohol var inblandat i över hälften av fallen. Där syns däremot en positiv trend – unga skoteråkare verkar ta avstånd från att köra påverkade.
”Stora risker”
Problemet nu, tror Fjällsäkerhetsrådet, är att friåkningen kan ta över efter alkoholen som den största riskfaktorn. Mycket talar nämligen för att den extrema åkningen är på uppgång. I en enkät som Fjällsäkerhetsrådet gjort med nära 3 000 skoteråkare svarar fyra av tio att de i dag oftare kör utanför lederna än för tre år sedan. Trenden verkar vara att söka sig mot farligare platser.
– Vi ser att många unga snöskoterförare är beredda att ta stora risker för att få bra upplevelser, precis som skidåkare, säger Wikberg.
Många fler kör skoter
* I början av 1970-talet fanns 10 000 registrerade snöskotrar i Sverige – i dag är det omkring 285 000 fordon.
* Det säljs cirka 9 000 nya varje år, varav sju av tio är maskiner som är särskilt anpassade för friåkning utanför lederna.
* Av de nära 3 000 personer som svarade på frågorna i Fjällsäkerhetsrådets enkät kör en av tre i terräng som de vet kan vara lavinfarlig. Av dessa har knappt två av tio dragits med av en lavin någon gång.
* Bara en av sju som kör i lavinterräng har lavinsändare.