Det var i november 2020 som Trafikverket beslutade att sänka hastigheten på riksväg 66 mellan riksgränsen i Malung-Sälens kommun och länsgränsen mot Västmanland från 90 till 80 kilometer i timmen. Samma beslut fattades för riksväg 70 mellan länsgränsen mot Västmanland och flötningen i Älvdalens kommun.
Regeringen går på kommunernas linje
Hastighetssänkningarna har varit omstridda och Gagnef, Mora och Älvdalens kommuner har överklagat besluten. Även Region Dalarna har i sitt remissvar gällande den nationella planen velat se att regeringen får Trafikverket att ändra sig.
Nu har regeringen gått på kommunernas och regionens linje. I sitt beslut från regeringssammanträdet på torsdagen uppger man att generella hastighetssänkningar på långa sträckor får konsekvenser för näringslivet ekonomiska utveckling och för boendes framkomlighet.
”Behöver aktiva trafiksäkerhetsåtgärder”
Regeringen skriver bland annat att det inte finns skäl att genomföra begränsningen i den omfattning som gjorts och att andra åtgärder som inte innebär hastighetssänkningar bör prövas på hela eller delar av sträckan.
Trafikverkets beslut upphävs därför och ärendet skickas tillbaka till verket för vidare behandling.
Fredrik Jarl (C), kommunalråd i Gagnef, är nöjd med beskedet från regeringskansliet:
– Det här handlar om att vi behöver aktiva trafiksäkerhetsåtgärder på landsbygden - inte att man ska sänka hastigheten istället för att bygga mittseparerade vägar.