Lastbilschauffören försökte i mars i år att köra över flottbron i Gagnef med sin 60 ton tunga lastbil. Bron som endast är godkänd för fyra ton havererade och lastbilen hamnade i älven.
Det blev en jobbig upplevelse för lastbilschauffören när rätten bit för bit gick igenom händelseförloppet under torsdagen, och när han själv skulle berätta brast han i tårar. Hans eget liv höll på att ta slut där i det kalla vattnet den där kvällen i mars.
Åklagaren menar att det inte var en olycka utan att mannen tagit en kalkylerad risk när han kört förbi två skyltar som varnar för att bron håller för max fyra ton.
– Han kör över med en lastbil med släp, ekipaget väger ungefär 60 ton och då menar jag att då har han gjort sig skyldig till en grov oaktsamhet, säger åklagaren Gun-Britt Ström som säger att gärningen borde ge fängelse, men hon yrkar trots det ändå bara på samhällstjänst.
”Mår fruktansvärt dåligt”
Bron tog fyra och en halv månad att reparera och det kostade 4 miljoner kronor enligt Trafikverket. Trots det riktar de inte något skadeståndskrav mot chauffören.
Själv sa chauffören i tingsrätten att han litade på sin GPS. GPS:en är specialanpassad för just lastbilar där det går att programmera in fordonets längd, höjd och vikt och då brukar den ge korrekta anvisningar enligt chauffören. Men problemet var att just den här begränsningen inte skrivits in i författningssamlingen för trafikregler och då har den heller inte kommit med i databasen som GPS-företagen hämtar information i från – en praktmiss av Trafikverket och något som försvaret menar orsakat olyckan.
Chauffören menar att när han väl kommit ut på bron fanns ingen återvändo och att han inte såg varningsskylten förrän precis när han körde förbi den. Och då fick han panik och bara fortsatte.
– Min klient mår förskräckligt dåligt och är jätteledsen över det här, säger mannens försvarsadvokat Fredrik Engström som är jurist på Sveriges åkeriföretag.
Om mannen döms för grovt brott som åklagaren har begärt kommer hans körkort dras in, trafiktillståndet för åkeriet som han själv äger likaså, och han kommer inte heller få någon ersättning från försäkringsbolaget för miljonskadorna på hans lastbil.
– Bokstavligt talat står hans ekonomiska framtid på spel så han bedyrar ju sin oskuld, säger Fredrik Engström.
Dom meddelas den 5 november.