Samtidigt som det sätts upp allt fler fartkameror längs vägarna har systemet med hastighetskameror en del svagheter. Förarna kan vara ögontjänare och bara köra lagligt tillfälligt just där kamerorna står, eller försöka dölja ansiktet så de inte går att identifiera om de skulle fastna på bild.
– Vi lagför ungefär 35 procent, säger Eva Lundberg på Trafikverket.
Men är kamerorna då effektiva?
– Mycket effektiva, vi mäter alla fordon som passerar och vi ser att vi får en väldigt bra hastighetsefterlevnad vid stationerna, säger Eva Lundberg.
Samtidigt pågår nu en studie där man tittar på hur förare verkligen kör och enligt Trafikverket går medelhastigheten ner längs de sträckor där det sitter hastighetskameror.
– Hastigheten går sedan ner ännu mer vid själva kameran, säger Eva Lundberg.
Det är ändå en hel del bilder och mätningar som måste kasseras?
– Det är en utredning som polisen gör, så det är deras ansvar att kunna utreda bilderna! säger Eva Lundberg på Trafikverket.