kvinna vid laptop och bord

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag undrar om de tagit hänsyn till de förutsättningar som finns i Dalarna?” – Forskaren Lena Nerhagen menar att det behövs mer kunskap kring hur kollektivtrafik ska utformas i glesbygdslän. Foto: Hannes Forssell/SVT

Forskaren i Dalarna: Saknas kunskap om hur kollektivtrafik ska se ut i glesbygdslän

Uppdaterad
Publicerad

Det behövs mer forskning om hur kollektivtrafiken i glesbygdsregioner ska utformas för att bli mer effektiv. Det menar nationalekonomen Lena Nerhagen vid Högskolan Dalarna som är fundersam till det nya zon- och prissystemet som Dalatrafik infört.

– Det behövdes absolut en översyn, och en neddragning, men det känns som man har satsat på att få fler att åka långa avstånd istället för att se potentialen för arbetspendling, säger Lena Nerhagen.

– Förändringen vi gjorde känner vi oss trygga med, sen kan det vara så om ett år när vi analyserar att vi behöver fundera över prissättningen på enstaka produkter men det får vi se då, sa Kollektivtrafiknämndens ordförande Abbe Ronsten (S) när SVT träffade honom förra veckan.

Lena Nerhagen som tidigare forskat på Statens väg- och transportforskningsinstitut tycker att det finns kunskapsbrister kring hur kollektivtrafik ska utformas i glesbygdslän.

– Huvuddelen av forskningen på kollektivtrafiken har drivits på storstadsområden.

Stora intäkter med arbetspendlare

Den viktigaste gruppen att titta på när det gäller utformningen menar hon är just arbetspendlare.

– Det blir många kilometer om du får många arbetspendlare att åka kollektivt. Då får du stora intäkter.

Hur fungerar kollektivtrafiken i Dalarna för dig?

Per Sillén • Den som inte klarar att hantera tågföretagens komplicerade appar, har numera mycket svårt att köpa en tågbiljett i Dalarna. Tack och lov att bussförare fortfarande får sälja biljetter.
I Tyskland kan man utan problem köpa biljetter både på stationerna och ombord på tågen, till och med med KONTANTER!
I Karlstad, Örebro, Västerås, Uppsala och Gävle har regiontrafiken bemannade informationskontor, Dalatrafiks är stängt.

Yngve Mattiasson • De 10 senaste resorna åkte jag 9 st med VL-trafik linje 500 Avesta-Krylbo, fungerar utmärkt!

Tina Markovic • Bedrövligt och ledsamt att man ställt in flera kvällsturer till Domnarvet och alla nattbussar som gick till Falun via Domnarvet/Ornäs.
Domnarvet.

Peter • Dessa nya "Zoner" och priser som har införts är skandal! Helt orimliga priser att betala för att åka buss. Man väljer buss för en anledning och det är för att det blir billigare i längden än att ta egen bil. Men med dessa priser så kan Dalatrafik räkna med att tappa en STOR del resenärer. Blir bil för mig framöver.

Fd Vikabo • Dåligt där jag bodde tidigare -dyrare busskort och indragna turer. Fick gå ca 2km på morgonen och ta Hedemorabuss för att komma till jobbet i rimlig tid.
Jag har nu valt att flytta till centrum för att kunna gå/cykla till min arbetsplats. Har fortfarande årskort som gäller kommunzon året ut. Ska passa på att ta buss på helgerna och sen vandra hem och se lite olika skogar.

Maria • Bra att det kommit en biljetttyp nu för: vuxen resande med barn.
Superbra att äntligen landsbygdstrafikens biljetter har längre giltighetstid, så det går att resa hem på samma biljett vilket Inte varit möjligt tidigare med 1h giltighet.
Problemet är ändå att det går för FÅ landsbygdsbussar & där jag bor går INGA alls på helgen.
Det gnälls mycket över halvtomma bussar kan jag tycka, själv reagerar jag mer på alla dessa bilar som åker med bara 1 passagerare.
Bussarna är tänkt att vara en samhällsservice, något vi alla bidrar till & kan nyttja.
Såvitt jag förstår så subventioneras det kraftigt från våra skattepengar för att
bilister ska ha råd att åka, ofta ensamma, i sina bilar. -Det är ju inte så att jag får ta del av den skattesatsningen.. Inte miljön heller. Dalatrafik/ Region Dalarna borde räkna på de faktiska hälso och miljökostnader de sparar in för samhället genom bussresorna och sprida den infon, inte minst till alla politiker som tycker det kostar för mycket!

Elin • Mycket nöjd med utbudet av turer som går mellan Djurås och Borlänge. Men för oss som bor halvnära Borlänge (till exempel i Djurås) har det blivit extremt mycket dyrare med årskort efter att de nya priserna infördes nu den 1 mars. Nu räknar jag inte längre hem kostnaden buss vs bil, vilket känns tråkigt, då jag gärna pendlar till och från jobbet med buss.

Carl • Bilen är inte billigare än bussen, vi åker bil för att det är bekvämt och vi kan effektivisera vår tid. Håll isär äpplen och päron. Det finns stort utrymme till förbättring men gör först en marknadsundersökning bland företag, stora som små och enskilda medborgare så vet kollektivtrafiken var dom ska börja.

Tina • Till Anna med dotter inom daglig verksamhet: Finns inget pensionärskort? Med aktivitetsersättning har man vanligtvis rätt till pensionärspriser.

Mats • Kör själv bussen och har således testat de flesta turerna i mitt område. Vi har även testat anropsstyrd trafik. Ingetdera kan väl sägas gå till historien som fantastiska satsningar. Jag tror snarare det handlar om status förutom prisbilden. När jag har gått färdigt skolan har jag även åkt färdigt med bussen. Man vill helt enkelt åka sin tid, med sitt färdmedel, rakt mellan A och B, kanske via affären och hämta något barn på någon aktivitet. Det löser inte samhällsservicen, någonsin.
Sen har vi naturligtvis frågan om hönan eller ägget.. Vi kan inte köra tomma bussar, och du kan inte åka buss om det inte går någon. Här blir kostnaden en svår ekvation.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kollektivtrafik

Mer i ämnet