De så kallade gratisbussarna har blivit populära, anser många Avestabor.
– Just nu är det perfekt för jag är arbetssökande! Och bra för miljön är det också, säger Lisbeth Hillbom som just ska kliva på bussen vid busstationen.
Den enda kostnaden för resenären är ett färdbevis, som har en engångskostnad på 30 kronor. Den övriga kostnaden täcks via skattsedeln och uppgår till ca. 200 kronor per år utslaget på alla invånare i kommunen.
I grannkommunerna på andra sidan länsgränsen har två kommuner följt Avestas exempel. Både Sala och Fagersta har idag bussar utan avgift. Och nu har flera kommuner i Dalarna också planer på att ta efter Avestas exempel. I Säter, Smedjebacken och Ludvika pågår nu diskussioner om att ta bort avgiften på bussarna.
Många nya resenärer och mindre avgaser
Bussar utan avgift infördes i Avesta på försök för åtta år sedan och har sedan permanentats. I den utvärdering som kommunen gjort har man sett att antalet resande har tredubblats och var tredje ny bussresenär har tidigare åkt bil för att klara transporterna. Det har enligt kommunen lett till väsentligt minskade utsläpp av koldioxid och andra avgaser.
I klippet träffar du en av resenärerna och vår reporter berättar mer om kommunerna som vill ta efter Avesta.