Det är så kallad vagnslasttrafik som kommer att upphöra, det vill säga tåg som går med olika laster till olika kunder, till skillnad från kundspecifika tåg som bolaget fortsätter att trafikera orterna med.
Green Cargo berättade tidigare i år att de skulle dra ner på vagnslasttrafiken och istället satsa mer på trafiken i de stora godsflödena. Enligt bolaget är anledningen att volymerna av gods som ska till orterna är så låga att transporten inte blir lönsam.
– Det är väldigt beklagligt men vi kan inte göra så mycket mer än att finnas där det finns tillräckliga volymer om vi ska kunna sluta gå med förlust, säger Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo.
Låga volymer i Ludvika
Sex av de orter som godstågbolaget kommer att sluta köra vagnslasttrafik till ligger i Dalarna. Det är Ludvika, Borlänge, Mora, Malungsfors, Rågsveden och Blyberg. Till Ludvika kör de för närvarande 20-30 vagnar i månaden.
– I Ludvika är volymerna för närvarande så pass låga att intäkterna inte täcker våra kostnader. De priser vi skulle behöva ta ut är det ingen som kan betala om inte volymerna är större, säger Stephan Ray.
Detta är Green Cargo
Green Cargo AB är Sveriges största aktör inom hållbar järnvägslogistik. Bolaget erbjuder transporter i ett nätverk över hela Sverige och med partners når företaget tusentals platser i Europa.
Green Cargos system har ca 5 000 vagnar, 360 lok och personal i hela Skandinavien. Bolagets kunder finns främst inom basindustrin där skog, stål och papper dominerar, men även inom branscher som kemi/energi, verkstadsindustri, fordonsindustri och dagligvaruhandel. 97 procent av Green Cargos transportarbete sker med eltåg där klimatpåverkan är nära noll.
Källa: regeringen.se