Två bilder. Den vänstra bilden visar Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo. Den högra bilden visar en flygbild över ett tåg med flera vagnar som färdas längs en järnväg omgiven av tät grönska.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Green Cargos kommunikationschef Stephan Ray berätta om varför det blivit fler lastbilar på vägarna – och varför det kan bli ännu fler. Foto: SVT

Green Cargo slutar trafikera flera orter – kan leda till fler lastbilar på vägarna

Uppdaterad
Publicerad

I mitten av december kommer Green Cargo att avsluta sin vagnslasttrafik till ett 30-tal orter i landet. Det innebär att flera företagare som idag får sin transport via det statliga godstågbolaget kan behöva lägga om sin transport till lastbilar istället.

Det är så kallad vagnslasttrafik som kommer att upphöra, det vill säga tåg som går med olika laster till olika kunder, till skillnad från kundspecifika tåg som bolaget fortsätter att trafikera orterna med.

Green Cargo berättade tidigare i år att de skulle dra ner på vagnslasttrafiken och istället satsa mer på trafiken i de stora godsflödena. Enligt bolaget är anledningen att volymerna av gods som ska till orterna är så låga att transporten inte blir lönsam.

– Det är väldigt beklagligt men vi kan inte göra så mycket mer än att finnas där det finns tillräckliga volymer om vi ska kunna sluta gå med förlust, säger Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo.

Låga volymer i Ludvika

Sex av de orter som godstågbolaget kommer att sluta köra vagnslasttrafik till ligger i Dalarna. Det är Ludvika, Borlänge, Mora, Malungsfors, Rågsveden och Blyberg. Till Ludvika kör de för närvarande 20-30 vagnar i månaden.

– I Ludvika är volymerna för närvarande så pass låga att intäkterna inte täcker våra kostnader. De priser vi skulle behöva ta ut är det ingen som kan betala om inte volymerna är större, säger Stephan Ray.

Detta är Green Cargo

Green Cargo AB är Sveriges största aktör inom hållbar järnvägslogistik. Bolaget erbjuder transporter i ett nätverk över hela Sverige och med partners når företaget tusentals platser i Europa.

Green Cargos system har ca 5 000 vagnar, 360 lok och personal i hela Skandinavien. Bolagets kunder finns främst inom basindustrin där skog, stål och papper dominerar, men även inom branscher som kemi/energi, verkstadsindustri, fordonsindustri och dagligvaruhandel. 97 procent av Green Cargos transportarbete sker med eltåg där klimatpåverkan är nära noll.

Källa: regeringen.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.