Fyra unga män i kepsar i Malung ska presentera sitt UF-företag

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se när bland annat egentillverkade fiskedrag ska pitchas – och vad eleven Saga Eriksson tänker om att göra tiktok-videos till sitt företag. Foto: Sofie Lind/SVT

Här får elever i Malung tips på hur de ska locka kunder till UF-företag

Publicerad

Fiskedrag och hårklämmor – funkar företagsidéerna och hur lockar man sina första kunder? I veckan har elever i Dalarna fått pitcha sina UF-företag inför coacher.

– Där väldigt nyttigt att få ta del av deras erfarenheter, säger Rasmus Persson i Malung.

”Idénästet” har hållit på hela veckan i Dalarna där skolelever fått möjligheten att berätta om sina företag för olika coacher.

Under fyra minuter fick eleverna möjligheten att beskriva företaget och vara beredda på att svara på tuffa frågor – men också en del tips på hur de ska driva sina idéer vidare.

– Det var nervöst! säger Nora Bergman, som tillsammans med Saga Eriksson ska driva ett UF-företag där man kan göra egna, personliga hårklämmor.

– Har du sålt till första kunden, så kommer nästa vara enklare. Så får man första kunden så är det bara att fortsätta, säger Egon Pettersson, skolinspiratör på Ung företagsamhet.

Ung kille med brunt hår från UngFöretagsamhet ger tips

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Satsa på sociala medier eller inte? Se tipsen som skolinspiratören Egon Pettersson från UngFöretagsamhet flaggar för hur man tänka för att locka sina första kunder. Foto: Sofie Lind/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.