Nollvisionen säger att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Länge har antalet dödade minskat men utvecklingen har planat ut de senaste åren. För att nå nollvisionens målsättning utför därför Trafikverket sedan 2008 en hastighetsöversyn över hela landet.
– Vi vill ha effektiva resor och transporter. Men samtidigt kan vi inte tumma på säkerheten. När vägens utformning tillåter det sätter vi en högre hastighetsgräns, men säkerheten måste alltid komma först, säger Anne-Karin Grönvold, strategisk planerare på Trafikverket.
Sänkt hastighet är en av flera åtgärder som skapar säkrare vägar. På lång sikt kan säkrare system byggas men på kort sikt anpassas hastightsgränserna. Förutom att det räddar liv innebär hastighetssänkningar bland annat mindre buller, koldioxidutsläpp och slitage på bilen.
Räddar liv
– Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Vid en kollision i 80 km/tim i stället för 90 km/tim minskar risken att omkomma med 40 procent, säger Anne-Karin Grönvold.
Genom en anpassning av hastighetsgränserna till vägarnas utformning kan ungefär sju liv räddas varje år. Under 2019 och 2020 omkom 223 personer (preliminära siffror) på Sveriges vägar. Fram till 2025 kommer cirka 425 mil statlig väg att skyltas om till en lägre hastighet. Eftersom att Trafikverket samtidigt bygger om vägar där säkerhetsgraden ökar kommer 120 mil statlig väg få förhöjd hastighetsgräns.
Inte helt klart än
Förslaget kommer skickas ut till dalakommunerna, Region Dalarna och polisen. I november tar Trafikverkets generaldirektör beslut om hastighetssänkningarna där ambitionen är att införa dem i början på december i år.
Dalarna: Trafikverket vill sänka hastigheten på flera vägar – tror du att säkerheten förbättras?
Hl • Skrämmande att se hur många resonerar gällande hastighetsbegränsning, fast föga förvånande när man ser hur en del kör. Många bryr sig överhuvudtaget inte om hastighetsbegränsning eller andra trafikanters säkerhet utan kör som om dårar, jag bryr mig inte om att dom skadar sig själva men man måste visa andra trafikanter hänsyn. Givetvis minskar skaderisken med lägre hastighet.
Sara B • När experterna tittar på en hastighetsgräns för en viss väg sitter man inte och höftar utan den gräns som experterna kommer fram till är i regel den högsta hastigheten som är mest behaglig att köra på utan att tappa kontrollen för att det går för fort. Förstår inte att det finns så många proffstyckare här som sågar detta för att de själva är FARTÄLSKARE. Själviskt! Dessutom kan inte fartdårarna köra för fort om detta kombineras med Kameror.
Anders • Precis som SMC skriver är det. Sänkt hastighet kommer att ÖKA antalet galna omkörningar! Dessutom så innebär det en ökning av trafiktätheten med drygt 12% om alla sänkte från 90 till 80! Tätare trafik ger fler olyckstillbud! Dessutom alla dessa trafikövervakningskamerorna som skapar irriterade bilister som tar STÖRRE risker vid omkörningar mellan dessa. Även alla dessa 1-2-1 vägar, de är ju bra, MEN de skapar fortkörare då man blir van med högre hastighet på trånga "mellan vajerräcken" körbanor där fartkänslan överdrivs, då känns det som man står still när man kommer ut på en bred och fin 80-väg! där man utan problem kunde fortsätta i 100.. Känslan gör en uttråkad och man kollar på mobilen istället för på vägen.
Anpassa hastighetsbegränsningarna och vägar efter omständigheter istället så kommer vi närmare nollvisionen!
Mia • Tycker de hastigheter som finns nu är ok, men funderar ibland då man möter bilister som vinglar fram i hög fart och inte har peil på vägen utan sin telefon, den är nog den största faran i trafiken. Har blivit omkörd på 80 väg av en sådan väg dåre med luren i handen många gånger även mötes bilister. Så lite mer koll på vad ni gör i bilen med möten och höger foten tack och blicka ut genom rutan vore bra.
Johan Mora • Man får nog börja ta en ordentlig titt på dessa som skiter i hastigheterna efter vägarna och kör som om att det får bära eller brista och utsätta andra medtrafikanter och sig själv för fara. Man kan ju undra hur dessa personer fått körkort och vilken trafikskola. Vart tog visa hänsyn i trafiken vägen.
Följande vägar i Dalarna berörs av förslaget
- Väg 70 Djurås–Älvdalen Från E16 Djurås till väg 1024 Älvdalen Sänkning från 90 till 80 km/tim
- Väg 66 E16, E45 cirkulationsplats Malung till väg 1050, västra anslutningen, KöardalenSänkning från 90 till 80 km/tim
- Väg 66Västmanlands länsgräns till väg 50 cirkulationsplats Ludvika Sänkning från 90 till 80 km/tim
- Väg 50 Från Örebro länsgräns till 1,3 km söder om väg 646, Övre Svarthyttan Sänkning från 90 till 80 km/tim
- Väg 50 Från E16 Falun till väg 888 Enviken Sänkning från 90 till 80 km/tim