Centerpartiet
Om elevernas behörigheter:
”Måluppfyllelsen varierar tyvärr stort mellan olika grupper och det behövs mer riktade insatser än idag för att nå de elever som har svårt att klara skolan, och höja resultatnivån för grupper där måluppfyllelsen är låg.”
Falupartiet
Om elevernas behörigheter:
– Vi vill att grundskolans elever ges förutsättningar att klara godkända betyg. Elever som inte klarar godkända betyg får en mycket jobbig resa till vidare studier och därmed sämre möjligheter i vuxenvärlden för att vara anställningsbara och inte hamna i ett utanförskap.
Kristdemokraterna
Om landsbygdsskolorna:
– Vi lägger inte ned någon skola om det inte finns skäl till det, men vi säger ingenting om läget just nu. Nu görs det en utredning och vi lyssnar på barn, föräldrar och hela omgivningen för att kunna bilda oss en uppfattning. Det är viktigt med medborgardialog.
Liberalerna
Om vikariepooler:
– Vi hade en vikariepool för några decennier sedan, och vi liberaler vill återinföra en sådan så att lektionerna inte ska vara lärarlösa vid till exempel vård av barn. Utan lärare får inte eleverna den undervisning de ska ha.
Om ordningen i klassrummet:
– När eleverna använder mobilen i klassrummet är det sällan kopplat till undervisningen, utan det blir en distraktion. Så vi vill ha ett mobilförbud, sen kan det göras undantag för pedagogiska situationer.
– Lärarna behöver få en trygghet i att kunna agera och skapa ordning, och så behöver det bli en rimlig arbetsbelastning genom att det dras ned på administrationen.
Miljöpartiet
Om ordningen i klassrummet:
– Man ska ha trygghet och lugn i skolan, det är viktigt. Och så vill vi att lärarna ska ha mer tid med sina elever. Vi vill ha fler icke-pedagogiska tjänster som kan sköta administration istället för lärarna.
Om barns psykiska hälsa:
– Det är viktigt att det finns ett bra samarbete mellan myndigheterna så att barn som mår dåligt fångas upp och snabbt kan få hjälp.
Moderaterna
Om landsbygdsskolorna:
– Vi vill att barn- och utbildningsnämnden tar till sig utredningen när den kommer och tar ställning när alla papper finns på borden.
– Sen finns det ju alltid någon form av lägre smärtgräns. Att behålla en skola med endast en elev eller fem elever är väl knappast troligt – var någonstans går gränsen? Det går inte att sätta ett antal.
– I den mån vi kan behålla kvaliteten och det inte kostar mer än det smakar, då har vi inte något emot att behålla skolor. Men det måste fungera för barnen.
Sverigedemokraterna
Om ordningen i klassrummet
– Vi tror att det viktigaste är att skolan gör eleverna förberedda för livet, och att ungdomarna kan få kontakt med arbetslivet. Behandla dem mindre som barn, och mer som blivande vuxna.
– På många håll i Sverige har det varit för stökigt i klassrummet, därför bör det finnas ett mobilförbud i klassrummet. Det kan särskilt gynna stökiga elever, som kanske har koncentrationssvårigheter.
Om landsbygdsskolor:
– Skolan är en av de platser som håller igång ett litet samhälle. Många i Falu kommun dagspendlar och då är skolan viktig för att livspusslet ska gå ihop.
Vänsterpartiet
Om lärarnas villkor:
”I nationella jämförelser har Faluns skolor i snart ett decennium legat mycket lågt i många viktiga aspekter. Resurstilldelningen till undervisning (efter det att kostnader för lokaler och städning betalats via interndebitering) har varit bland de lägsta i Sverige.”
”Personalen är skolans viktigaste resurs. Även lönemässigt ligger Falun lågt till i nationella jämförelser. Något som är fatalt i tider av enorm lärarbrist.”
Socialdemokraterna
Om landsbygdsskolorna
– Vi vill inte lägga ner några landsbygdsskolor av ekonomiska skäl. Vi vill genomföra en fördjupad medborgardialog med fokus på hur kvalitén i verksamheten kan förbättras på lång sikt.