• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Man i keps

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I över en månad har Jon Jannes väntat på att få tillbaka sina pengar – så gick det till när han inte fick en droppe bränsle men ändå fick betala för 453 liter diesel. Foto: Niko Ago/SVT

Ingen diesel kom ur pumpen när Jon tankade i Mora – 8 000 kronor drogs från kontot

Uppdaterad
Publicerad

Jon Jannes fick en chock när han skulle tanka bilen i Mora. Ingen diesel kom ur pumpen, men kvittot visade en debitering på nästan 8 000 kronor. Över en månad senare har han fortfarande inte fått tillbaka sina pengar.
– Jag har gjort allt jag kan för att få tillbaka pengarna, men det känns som att jag bara blir skickad runt i cirklar, säger Jon Jannes.

Det som skulle vara en enkel tankning av 20 liter diesel förvandlades snabbt till en mardröm för Jon. När han åkte till en av Circle K:s mackar i Mora för att fylla på bränsle fungerade inte pumpen.

Men på kvittot som han tog ut för att försäkra sig om att inga pengar dragits från kortet stod det att han tankat 453 liter till en kostnad av 8000 kronor.

– Jag har kontaktat Circle K upprepade gånger, men ingen verkar kunna hjälpa mig.

Problem med lufttankningar

När SVT kontaktar Circle K visar det sig att flera kunder råkat ut för samma problem under sommaren och att man löst återbetalningarna till dem som krävt pengarna tillbaka. Om fler drabbats än de som hört av sig är dock oklart.

Företaget vill inte vara med på en intervju, men Circle K:s pressansvariga skriver i ett mejl till SVT Dalarna att man beklagar att Jon Jannes har fått vänta på sina pengar:

”Vi hade dessvärre problem med lufttankningar på en av Moras bränslestationer i juni och samtliga kunder ska ha återbetalats men Jons återbetalning verkar ha fastnat. Han kommer givetvis få tillbaka pengarna.”

Semesterpengarna är låsta

Det har nu gått mer än en månad utan att Jon fått tillbaka pengarna på kontot.

– Det är frustrerande att se mina semesterpengar försvinna på grund av ett tekniskt fel, säger Jon Jannes.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.