I december 2015 lämnade Dalatrafik in en ansökan till Länsstyrelsen i Dalarna om tillstånd att få sätta upp övervakningskameror på bussarna.
I den ansökan hade Dalatrafik, enligt Länsstyrelsen, inte presenterat någon utredning, polisanmälningar, väktarrapporter eller liknande som skäl till att de behöver kameraövervakning. Därför avslogs ansökan.
– Vi ska ju väga övervakningsinstresset mot integritetsinstresset och då bedömde vi att just då hade Dalatrafik inte kommit in med någon utredning som visade på ett behov av kameraövervakning, säger Karin Kjellin, jurist på Länsstyrelsen Dalarna.
Kameror monterades ner
Dalatrafik överklagade Länsstyrelsens beslut och kom även in med kompletterande uppgifter, bland annat polisanmälningar, väktarrapporter och polisuppgifter. Men Länsstyrelsen bedömde ändå att den här utredningen inte övervägde integritetsintresset.
I och med att Länsstyrelsen sa nej var man på Dalatrafik också tvungna att montera ned kameror som redan satt uppe på 90 bussar som trafikerar Falun och Borlänge.
– Det sitter omkring 6-7 kameror per buss. Oj, vilket arbete det har varit, säger Pär Karlsson på bussbolaget Keolis.
Bråk och stök har ökat – överklagan kompletteras
Beslutet överklagades till Förvaltningsrätten och Dalatrafik har sedan början av 2016 väntat på Förvaltningsrättens beslut. Men det har tagit längre tid än vad Dalatrafik hade väntat sig.
Nu upplever Dalatrafik att behovet av övervakningskameror ökat och att incidenter med bråk och stök har ökat sedan man gjorde sin ansökan till Länsstyrelsen.
– Vi har ett antal händelser som under 2016 och början på 2017 har fortsatt att eskalera och vi kommer att lämna in de handlingarna till Förvaltningsrätten för att förenkla för dem att fatta ett beslut. Vi hoppas på ett beslut snart så vi kan införa kameraövervakning. Det är helt nödvändigt för oss för att kunna trygga förare och resenärer ytterligare, äger Bengt Benjaminsson, vice vd på Dalatrafiik.