– Vi accepterar inte den här galna investeringen i flygtrafiken, säger Samuel Jarrick, som är aktiv i Extinction Rebellion som organiserar en protest på Bromma flygplats.
Aktionen kommer att bestå i att demonstranter kommer att sätta sig på golvet i terminalbyggnaden och sprida sitt budskap med banderoller och plakat.
– Vi ingår i ett växande uppror mot politikers oförmåga att hantera klimatkrisen, berättar han.
På plats i Sälen
Organisationen kommer även att finnas på plats i Sälen. Där organiserar POW – Protect our winters – en demonstration när Stockholmsplanet landar. POW är skid- och brädåkare som känner oro inför utvecklingen av klimatet och bestämt sig för att agera.
– Därför väljer vi att samla snösportare, närboende och andra organisationer för att markera mot öppnandet av flygplatsen, och i förlängningen mot att våra beslutsfattare mot bättre vetande väljer att satsa på fossilintensiva och kraftigt klimatbelastande transportsätt, berättar Maja Tössberg, styrelseledamot i POW Sweden.
10 procent av klimatpåverkan
Flygplatsen i Sälen har också många anhängare som med flygplatsen ser stora möjligheter för bygden, ökad turism bland annat, något som Samuel Jarrick kan förstå.
– På kort sikt är det säkert så. Men på lång sikt är det bara ironiskt att säga att nya flygplatser värnar vinterturismen när flyget står för ca 10 procent av Sveriges totala klimatpåverkan. Det gör att det kanske inte ens finns snö om några decennier.
”Siffran är uppenbart felaktig”
Men enligt BRA stämmer det inte alls.
– Den siffran är uppenbart felaktig, säger Jim Hofverberg, kommunikationschef, flygbolaget BRA i en kommentar till SVT Dalarna.
Han hänvisar till Naturvårdsverkets senaste statistik som anger att inrikesflyget står för 0,84 procent av utsläppstotalen och utrikesflyget för 4,4 procent.