En bil fick en sidoruta krossad av ett stenskott från vägbeläggningen. Fredrik Larsson från Transtrand har fått skador på både firmabilar och privata bilar. Foto: Privat/SVT

Kritikstorm mot vägbeläggningar i Västerdalarna

Uppdaterad
Publicerad

De nya vägbeläggningarna på flera sträckor i norra och västra Dalarna skapar ilska hos lokalbefolkningen. Häromdagen lades en ny vägyta på riksväg 66 mellan Torgås och Sälen. Nu strömmar klagomål om skadade bilar in till Trafikverket.

Fredrik Larsson från Transtrand är chef på ett företag i Lima. Företaget har fem firmabilar och samtliga har skadats av stenskott och oljekladd i hjulhusen. Hans privata bilar har också fått skador. Nu har Fredrik Larsson och många andra i trakten tröttnat på Trafikverkets beläggningsarbeten.

– Det måste vara något fel på metoden de använder när så många råkar ut för det här. Vi har drabbats kraftigt med skador på alla bilar, säger Fredrik Larsson.

Metoden som Trafikverket använder för lite mindre trafikerade vägar kritiseras nu hårt av bilister. Den går ut på att man lägger ett oljebaserat bindmedel på vägen och därefter löst grus ovanpå. Så sent som i tisdags lades ny beläggning på vägsträckan Torgås-Sälen.

”Väldigt hetsig stämning”

– Det har medfört en folkstorm. Inte minst på Facebook där det blivit en väldigt hetsig stämning som är otrevlig. Att det inte fungerade på Vasaloppsvägen (länsväg 1024), borde ha lett till en utredning om vad som gått fel. Nu fortsätter man med galenskapen. Det här kan inte få fortgå, säger Fredrik Larsson.

Problemen har varit stora i norra och västra Dalarna i sommar. Framförallt är det Vasaloppsvägen, riksväg 66 mellan Torgås och Sälen, samt E45 mellan Malung och Stöllet som fått lokalbefolkningen att se rött. Många har delat med sig av bilder på sina skadade bilar i olika grupper på nätet.

På Trafikverket medger man att delar av Vasaloppsvägen inte är i acceptabelt skick och därmed måste göras om. Samtidigt säger man att de andra sträckorna uppträder normalt med tanke på den varma sommaren. Enligt Marcus Danielsson, enhetschef på Trafikverket, är den här metoden att belägga vägar både ekonomisk och hållbar.

”Effektiv metod med lång livslängd”

– Vi ska sköta hela det svenska vägnätet, men vi ska prioritera det högtrafikerade vägnätet. Att lägga slitlager på detta sätt är då en effektiv metod med lång livstid på den här typen av vägar.

Får man räkna med en sämre beläggning då?

– Initialt blir det en sämre beläggning de första dygnen, säger Marcus Danielsson.

Men Fredrik Larsson menar att det här är ett problem inte bara i några dagar och tar länsväg 1024 som exempel. Där lades en ny vägyta förra året. Men det har varit problem hela sommaren, ett år senare. Fredrik Larsson hoppas nu att Trafikverket fortsätter med underhållet, men att det ska ske på ett annat sätt.

– Man måste reda ut vad som gått fel, för det här är återkommande, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.