De två senaste årens Vasalopp har genomförts under svåra väderförhållanden. Många åkare har haft svårt att överhuvudtaget kunna genomföra loppet.
– Efter att ha lyssnat på synpunkter från deltagande och funktionärer vidtar vi nu flera åtgärder, säger Tomm Höglund, Vasaloppets sportchef.
De fem Punkterna i åtgärdspaketet är följande:
* Bredda i första backen
I vinter blir det bättre flyt från starten till myrarna. Hela sträckan mellan gamla järnvägen och ca 500 efter högsta punkten blir tio meter bred. Idag är bredden på vissa ställen sju meter. Men även fortsatt måste man ha respekt för att mängden åkare gör att det blir kö, men inte av samma slag som under det senaste Vasaloppet.
* Ökad kontroll av åkarna
Det är både förbjudet och skapar oreda när åkare tar av sig skidorna och springer uppför första backen. Nu kommer flera nya kontrollanter med videokamera att finnas på plats. Dessutom kommer det att bli utökad kontroll längsmed hela banan så att det inte åks fristil.
* Bättre spårunderhåll under hela loppet
Ett nytt arbetssätt ska införas med ambitionen att skapa bättre möjligheter för mer regelbundna och bättre spårunderhåll under hela loppet, både med hjälp av tolkare och spårmaskiner av olika slag.
* Bättre samordning av reptiderna som dras senare.
En ny funktionärsfunktion inrättas, som under loppet samordnar beslutet när repen skall dras vid kontrollerna. Ibland kan det under loppet bli aktuellt att justera de fastlagda tiderna för repdragningen, som överlag ska ske vid senare tidpunkt. Det inkluderar även kontrollen i Evertsberg som under de senaste åren varit ett definitivt stopp för många.
* Ny ”brytstation” vid Gopshus.
I vinter blir möjligt att hoppa av loppet vid Gopshus mellan Oxberg och Hökberg och sedan få skjuts till Mora