– Vi i branschen anser att lagstiftningen är alldeles för snäll när det gäller rattfylleri. Vi måste ställa högre krav på trafikanterna och en bra signal är rejäla straff och att framförallt döma ut straff och inte låta dem förfalla med straffrabatter, säger Hans Moberg.
Säkrare trafik
Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, är en organisation som arbetar för en säkrare trafik genom utbildning och opinionsbildning. När det gäller just rattfylleri menar man att det krävs politiska initiativ för att komma till rätta med problemen. En lösning handlar om att ge polisen möjlighet att utföra fler kontroller. En annan handlar alltså just om straff och lagföring enligt Hans Moberg, som reagerar på uppgiften att inte ens en promille av de som tas för rattfylleri av normalgraden leder till fängelsestraff:
– Siffrorna talar ju för sig själv, en promille – det är nästan ingenting.
Fel signaler
När det gäller grovt rattfylleri så är det lite fler än hälften som döms till ett fängelsestraff. Moberg hävdar att straffen sänder fel signaler till lagbrytarna.
Antalet lagföringsbrott när det gäller rattfylleri har minskat sen 2010 men det ser inte Hans Moberg som något positivt. Snarare tvärtom. I klippet hör du honom förklara att han tror det beror på att polisen genomför färre utandningskontroller.