Nästa sommar avgörs orienteringstävlingen O-ringen i Sälen. Då kommer de tävlande och deras familjer och även besökarna att uppvaktas av representanter från ”House of Dalarna”. Det är Dalarnas 15 kommuner, Region Dalarna och länets näringsliv som står bakom ”House of Dalarna”.
Syftet med deras arbete i Sälen blir att inspirera besökarna så att dom så småningom ska vilja ”bo, leva och verka” i Dalarna.
”Otroligt bra målgrupp”
– O-ringen-besökarna är en otroligt bra målgrupp om man som företag eller kommun behöver rekrytera arbetskraft och därigenom också få nya invånare till regionen, säger Niclas Johansson som är projektledare i House of Dalarna.
– Orienteraren är ofta välutbildad och är mån om sin aktiva fritid, vilket gör att Dalarna är ett attraktivt län att bosätta sig i.
11 000 anmälda
Idag är 11 000 orienterare anmälda till O-ringen i Sälen.
House of Dalarna var också i farten under skid-VM med ett ”otroligt lyckat resultat”, enligt dom själva.
Några siffror på hur många som flyttade till Dalarna efter skid-VM finns inte idag.
– Men det var många som besökte våra montrar och vi fick posititvt gensvar, säger Cecilia Jansson på Region Dalarna som var ”House of Dalarnas” projektledare under skid-VM.
Två syften
– Vårt jobb då hade egentligen två syften; på kort sikt ville vi att besökarna skulle återkomma till Dalarna som turister och på lång sikt ville vi att dom skulle flytta hit.
Hon framhåller också det positiva i att kommunerna i projektet House of Dalarna väljer att samarbeta med Dalarna som gemensamt varumärke, istället för att bara marknadsföra sig själva.