– Förstabesöket är nu ofta inom 30 dagar. Men sedan, för att få en utredning och att få behandling tar tid. Vi har medlemmar som har fått vänta upp till ett par år, säger Gunilla Ordéus.
Som engagerad i patientföreningen med över 500 medlemmar i Dalarna stöttar hon personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och deras anhöriga.
– Vi har exempel på familjer som vid förstabesök mött personal som inte har så mycket kunskaper om NPF-diagnoser och blivit avfärdade. De måste ha tillräckliga kunskaper och de måste vara snabbare, säger Gunilla.
Räcker inte med medicinsk behandling
Många av de barn som går ut grundskolan utan gymnasiebehörighet har NPF-diagnoser, menar Gunilla Ordéus som anser att det behövs fler insatser från samhället – där skolan har en central roll i att stötta barnen.
– Att inte ha betyg från grundskolan är en stor risk för psykisk ohälsa. Vi ser att suicidförsök bland just de ungdomarna är väldigt hög, säger hon.
Personalbrist i specialistvården
Patientföreningen ser också att bristen på personal inom specialistvården påverkar kontinuiteten. Något som enligt Gunilla blir ett problem eftersom barnen tappar förtroendet för vården när de får träffa en ny läkare varje gång.
– En fråga som vi ofta lyfter när vi deltar på brukarråd med BUP är att det behövs mer vård än bara medicin. Barn med adhd och autism behöver också lära sig och träna på att leva med sin sjukdom, säger hon.
Vad tycker era medlemmar om de privata vårdval som nu finns sedan två år tillbaka?
– För våra medlemmar har det varit positivt. Både föräldrar och ungdomar har varit nöjda med de två privata BUP-mottagningarna som finns i Falun. De medlemmar som vi har, har fått utredningar och behandling inom en rimlig tid.
Har du erfarenheter av BUP och de långa väntetiderna? Hör gärna av dig till johan.lundahl@svt.se och berätta mer.
neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)
- Inkluderar tillstånd som adhd, autism och språkstörning, dyslexi, dyskalkyli, motoriska problem samt tics och Tourettes syndrom.
- Ungefär tio procent av alla elever i skolan har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
- En elev med adhd och inlärningssvårigheter kan till exempel ha svårare att lära sig nya saker, eftersom adhd påverkar uppmärksamhetsförmågan.
Källa: Specialpedagogiska skolmyndigheten