Tre personer fanns ombord på helikoptern när den kraschade strax söder om Leksand. Fallet bromsades först av trädtopparna men helikoptern föll sedan fritt 10-15 meter och landade på ena sidan av kabinen. Nu kan utredningen visa på händeleförloppet.
Okontrollerad rotation
Helikoptern ska ha varit på väg att landa på ett fält när piloten oväntat flög upp på höjd igen och ställde sig i ett hovrande läge. Där kom den långsamt flygande helikoptern i obalans och gjorde en oväntad högersväng. Pilotens försök att häva detta ska inte ha varit tillräckliga, varpå helikoptern hamnade i en okontrollerad rotation och kraschade.
Gåta för utredarna
Olyckan var länge en gåta för utredarna. Det var först när ett företag som jobbar med forensisk analys av mobiltelefoner undersökte data från filmer som tagits vid flygningen som det klarnade.
– Det var det som gjorde att vi kunde fastställa händelseförloppet, säger utredaren Stefan Carneros.
Datan visade fart, kurs och tidsstämplar på sekunden, vilket gjorde att utredarna kunde se att helikoptern hamnat i ett för flygare välkänt aerodynamiskt fenomen vilket gjorde att helikoptern började rotera kring sin egen axel och det gick inte att styra emot.
– Det har lett till många haverier, säger Stefan Carneros.
Begränsad flygvana
Att helikoptern befann sig förhållandevis nära trädtopparna minskade manöverutrymmet. Samtidigt hade piloten relativt begränsad flygvana.
– Man har inte mycket tid när man hamnar i det läget, säger Stefan Carneros.
Något tekniskt fel på helikoptern som skulle ha kunnat bidra till olyckan har inte hittats.
Haverikommissionen har inte kommit med några rekommendationer efter olyckan. Däremot kommer användandet av data från mobiltelefoner att användas igen.
– Det kommer att bli ett verktyg till för oss, säger Stefan Carneros.