Syftet med den nya broisnpektionen är att få fram en mera exakt uppgift hur mycket det skulle kosta att restaurera de gamla järnvägsbroarna och vilket framtida behov av underhåll som de har. Förutom att brospannen ska undersökas med avseende på rost etc, så ska dykare även undersöka broarna under vattenytan. Därefter ska en rapport lämnas till Länsstyrelsen Gävleborg.
Osäkert renoveringsbehov
Fortifikationsverket har länge planerat att göra sig av med broarna då dessa inte har någon betydelse för Försvarsmakten längre. Problemet är att ingen hittills velat bli ny ägare av broarna då det varit osäkert vad det skulle innebära ekonomiskt. Det har inte funnits tillräckligt underlag som visar hur stort renoveringsbehovet egentligen är, enligt Klara Wirdby på Länsstyrelsen Gävleborg.
Polpulärt utflyktsmål
De kulturhistoriskt värdefulla broarna består av tre broar, två mindre och en större fyrspannsbro som byggdes i början av 1900-talet. Då för järnvägen mellan Sala och Gävle. Men sedan många decennier har inga tåg trafikerat banan. Broarna ligger invid Färnebofjärdens nationalpark inne i ett naturreservat och de är ett populärt utflyktsmål för turister och vandrare som kommer till Gysinge.
Broinspektionen ska göras av bolaget Vectura under hösten. Fortifikationsverket har tidigare lagt undan en miljon kronor som den nye ägaren skulle få till underhåll.
– Nu tas pengar till broinspektionen av underhållspengarna, säger Klara Wirdby på Länsstyrelsen i Gävle. Därefter kommer Länsstyrelsen att kalla samman berörda myndigheter som Gävle och Sandvikens kommuner och Naturvårdsverket.