Sonen till en enhetschef i Falu kommun fick över tre miljoner kronor i lön av Falu kommun utan att arbeta. Det kunde SVT Nyheter Dalarna avslöja i början av oktober.
Nu förändrar kommunen rutinerna efter händelsen för att undvika att samma sak inträffar igen.
– Vi kan inte ändra på det som hänt, men vi ska göra vårt bästa för att det inte ska hända igen, säger Kjell Nyström som varit kommunens tillförordnade kommundirektör vid tiden för polisanmälan och utredning, under en presskonferens på fredagen.
Enhetschefen ska under åren ha godkänt och attesterat sonens tidrapporter och ska också ha signerat dokument med sonens namnteckning.
”Vi måste hantera det här med förstånd framöver”
Nu inför kommunen en förstärkt rutin där även närmaste chefs överordnade chef ska underteckna anställningsavtal.
– Några säger att det blir tungt byråkratiskt. Men vi måste hantera det här med förstånd framöver. Det kan bli lite tungt, men det går att hantera, säger Kjell Nyström, tillförordnad chef för ledningsförvaltningen.
Samtliga ska känna till jävregler
Kommunen kommer också att lägga till två särskilda punkter i internkontrollen som samtliga verksamheter ska följa upp under kommande år. Det handlar om att man ska säkerställa att samtliga anställda känner till reglerna kring jävsituationer och också att den anställningsprocess kommunen har efterföljs.
– Det är obligatoriska internkontrollpunkter som vi sätter upp nu. Sedan kommer revisionen också att genomföra en särskild granskning kring hur dessa rutiner har efterföljts och kommer efterföljas framöver, säger Nyström.