Jörgen Hellman, specialpedagog, står med en rubits kub och några böcker i handen. Bakom är en bokhylla.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi behöver uppmärksamma särbegåvning” – Hör vad specialpedagogen Jörgen på Hagge skola menar är positivt med de gemensamma riktlinjerna. Foto: Greta Hansson Vikström/SVT

Särskilt begåvade elever i Smedjebacken ska få bättre hjälp genom nya riktlinjer

Publicerad

Nu ska elever som är särskilt begåvade i Smedjebacken få bättre hjälp. För att på bästa sätt stötta eleverna har kommunen beslutat om gemensamma riktlinjer i samtliga skolor.

– Som lärare ska man inte behöva uppfinna hjulet varje gång man undervisar en särskilt begåvad elev, utan man ska känna: ”Så här jobbar vi i vår kommun” och ha ett stöd i arbetet, säger Matilda Kilström (S), ordförande i familj- och utbildningsnämnden i Smedjebacken.

”Inte reglerat i skollagen”

Fem procent av Sveriges elever anses vara särskilt begåvade idag enligt Skolverket. Men det finns ingen särskild mall för hur man som lärare ska arbeta med eleverna.

– Exakt hur man arbetar med att ge ledning och stimulans till särskilt begåvade elever är inte reglerat i skollagen utan är en fråga för varje enskild skola att hantera utifrån vilka behov den enskilda eleven har, säger Susan Ottosen, Skolverkets pressekreterare.

Så ser riktlinjerna för särbegåvade ut

Hagge skola i Smedjebacken var tidiga med att jobba utifrån riktlinjerna. Främst handlar det om kompetensutveckling hos personalen och att lärarna ska kunna upptäcka särbegåvning och bemöta det utifrån vad eleven behöver. Riktlinjerna handlar också om att följa upp och utvärdera arbetet.

”De behöver extra stöd”

– Den här gruppen riskerar att bli frånvarande från skolan så de behöver extra stöd och stimulans. Därför har vi nu hittat en grund för hur kommunens skolor ska jobba som vi sedan kan utveckla vidare, säger Matilda Kilström (S) på kommunen.

– Det blir betydligt lättare med riktlinjer, säger specialpedagogen Jörgen Hellman på Hagge skola. I videon ovan kan du följa med honom till Hagge skola och höra hur det här gynnar alla elever.

en elev i ett klassrum

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur hade Maja det innan skolan började arbeta med särskilda riktlinjer för särbegåvade elever? Följ med till lektionen där klassen skriver prov och Maja berättar. Foto: Greta Hansson Vikström/SVT

Så ser det ut i Dalakommunerna:

• Bara Smedjebacken och Leksands kommun har riktlinjer för elevgruppen idag.

• Resterande kommuner arbetar endast utifrån individanpassning och skollagen.

”Vi har inte sådana riktlinjer utan jobbar fullt med att ha en likvärdig skolverksamhet där vi ska möta alla på deras nivå och utmana dem att nå sitt bästa” svarar skolchefen i Vansbro, Lars Lisspers, på SVT:s enkät.

• I Orsa planerar man undervisningen för gruppen två gånger per termin och använder studiematerialet som Skolverket tagit fram, vilket flera skolor också gör.

Källa: SVT Nyheter Dalarnas enkät som skickats ut till kommunerna i länet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.