Med över 35 års erfarenhet i branschen har hon lärt sig ett och annat om vad som krävs för att jobba på café . När Louise Åhlén skulle komponera ihop årets annons för att locka sommarjobbare till sitt café ville hon testa något nytt.
– När jag satt och skulle göra den vanliga, tråkigt traditionella sommarjobbsannonen tänkte jag, nä, jag vill göra något roligt istället. Något med humor men samtidigt lite allvarlig. Jag ville röra om i grytan, säger Åhlén till SVT Dalarna.
Meriterande kvalitéer för jobbet
Resultatet blev en kort fräck annons som listar vilka kvalitéer sommarpersonalen bör ha. Några exempel på vad som väntas av en sommarjobbare:
- Kunna klockan
- Svara i en vanlig telefon
- Kan kommunicera med folk
- Kan tänka sig jobba mer än två dagar i veckan.
- Inte behöva ta ledigt för ”att hitta sig själv”.
– Annonsen är baserad på riktiga erfarenheter, men med glimten i ögat, med lite humor. Vi vill att folk ska tänka till lite. Det är viktigt att komma i tid, det kräver sin man att jobba hos oss, säger Åhlén.
”Jag har aldrig varit med om något liknande”
Responsen på annonsen som kom ut i tisdags har varit enorm. Telefonen har gått varm hela dagen, med journalister, sökande och andra nyfikna som ringt.
– Jag har aldrig varit med om något liknande, det är sån uppståndelse, säger Louise Åhlén.
Och visst har det redan börjat ramla in ansökningar till jobbet också.
– Ja, det har kommit en del på mejlen faktiskt, det har varit rejält tryck.