Niklas Bergström, butikschef på Ica Maxi i Falun, hämtar en ny stor pall med energidryck och kör fram den till hyllorna i butiken. Pallen kommer att vara tömd till kvällen.
– Det har ökat enormt och speciellt stort är intresset när det kommit någon ny produkt på marknaden. Då vill nästan alla ha den och testa, säger Niklas Bergström.
Artister och idrottare har egna etiketter
Och från leverantörshåll är det många som vill in i butikerna. Enligt Niklas Bergström är det inte bara de traditionella leverantörerna av energidryck som har sina märken utan även idrottare, artister och rockband sätter sina namn på energidrycker. Ett lokalt band från Falun är ett exempel.
Än så länge ser handlarna ingen avmattning av suget efter energidryck och utbudet ökar hela tiden.
I klippet: Hör mer om butikernas erfarenhet av energidryck och när på året det dricks mest.
HALTER AV KOFFEIN I ENERGIDRYCKER
Energidrycker på den svenska marknaden varierar oftast i storleksordningen 250-500 ml per dryck. Koffeinhalten i energidrycker sträcker sig vanligtvis mellan 32-80 mg/deciliter i olika produkter.
En burk energidryck på 250 ml med en koffeinhalt 32 mg/dl motsvarar i koffeinmängd ungefär en stor kopp bryggkaffe på 2 dl (bryggkaffe med koffeinhalt på cirka 44,5 mg/dl). En burk på 250 ml med 80 mg koffein/dl innehåller 200 mg koffein vilket motsvarar ungefär tre koppar kaffe.
Det finns också så kallade ”shots”, där koffeininnehållet i en burk energidryck (250 ml) har koncentrerats till 50 ml. Risken att överdosera och må dåligt av koffein är större ju högre koncentrationen av koffein är i drycken.
Källa: Livsmedelsverket
Försäljningen
Mellan juni 2022 och 2023 köptes 87,3 miljoner liter av olika sport-, vitamin- och energidrycker i livsmedelsbutiker.
Energidrycker stod för 85 procent av den försäljningen. Det går att jämföra med 2010 då 18,8 miljoner liter sport-, vitamin- och energidrycker köptes.
Källa: NielsenIQ