Till vänster en bild på en tjej med grön tröja och mörkt hår i en skolmiljö. Till höger en bild på en uppslagen svart bärbar dator och en hand som skriver på tangentbordet.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det var så najs!” – hör eleven Tara Al Obidi om det digitala provet i engelsk läsförståelse och varför hon tycker det var bättre, samtidigt som rektorn ger svidande kritik åt verktyget. Foto: Anton Ånell/SVT

Stressade lärare och nöjda elever när digitala nationella prov testades skarpt i Borlänge

Uppdaterad
Publicerad

Nöjda elever – men desto mer kritiska lärare. Så lät det när Soltorgsgymnasiet i Borlänge testade de nya digitala nationella proven, som en av de första skolorna i landet.

– Det har varit mycket stress bland lärare och rektorer, säger biträdande rektorn Philip Landström.

Till våren 2025 ska Sveriges gymnasieskolor införa digitala nationella prov i flera ämnen, men redan nu har vissa skolor smygstartat.

Enligt Skolverket ska det nya systemet bland annat minska risken för fusk och öka likvärdigheten för eleverna genom att ge mer rättvisa provbetyg.

Skolorna ska använda en och samma digitala plattform – men plattformen möter kritik från lärare.

– Det är inte gjort för att vara användarvänligt. De har skapat en svårnavigerad plattform och då måste de ge oss en bättre karta, säger biträdande rektor Philip Landström i Borlänge.

Går hem hos eleverna

På Soltorgsgymnasiet i Borlänge har plattformen testats i skarpt läge under veckan. En av naturklasserna i årskurs 1 har nyss genomfört provet i engelsk hörförståelse när SVT hälsar på.

– Det här var mycket bättre för att man hamnade mer i sin egen koncentration, säger eleven Tara Al Obidi.

I klippet: ”Har lagt ner orimligt mycket tid på att lära mig” – hör biträdande rektorn om irritationen över det nya systemet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.