– Kepsen är ett signum för Svenne Rubin, och utan den är inte Svenne Svenne, motiverar han sitt beslut när SVT Nyheter Dalarna pratar med honom. Han menar att det ändå inte är många som vet vad Skoal står för, då det amerikanska snusmärket inte säljs i Sverige.
”Kepsen har ju varit med i SVT massor av gånger under årens lopp, senast för ett par år sedan i Sommarkväll från Göteborg.
Men strunt samma, huvudsaken är att låten är med!” skriver Svenne Rubin i sitt inlägg på sociala medier.
– Jag var noga när jag valde att just skriva ett inlägg via facebook. Jag ville inte bli missförstådd på något sätt, säger Svenne till SVT Nyheter Dalarna.
Han betonar också att bandet inte vill att någon skugga ska falla över gänget på Allsången.
– De har varit kanontrevliga och har ju inget att göra med SVT:s tveksamma reklampolicy att göra, menar Svenne Rubin.
Skulle aldrig sälja sig till produktreklam
Efter sitt beslut om att inte delta i allsången har bandet bemötts med många vänliga kommentarer. ”Det känns fint att ni använder ord som; respekt. Det som gäller för oss är ju att vara ute och spela för folket, tv kan man både ha och mista”, skriver Svenne Rubins på sin facebooksida.
Uppmärksamheten kring kepsen har blivit lite väl stor, tycker de.
– Det paradoxala är att nu får Skoal verkligen reklam och exponering. Kepsen är ju mer förknippad med Svenne än med något amerikanskt snus. Om det här skulle gå och leda till att märket blir populärt i Sverige, ja då åker kepsen av. Svenne Rubins har aldrig och kommer aldrig att sälja sig till produktreklam, säger Svenne Rubin till SVT Nyheter Dalarna.
Inget enskilt beslut
Per Rådelius, som är projektledare för ”Allsång på Skansen”, tycker det är viktigt att betona att det från SVT:s sida inte är ett enskilt beslut.
– Det ligger i vårt uppdrag att göra på det här sättet, för att vara oberoende public serviceföretag.
Varför tog ni beslutet att han inte fick ha kepsen på sig?
– För att det är ett kommersiellt varumärke han har på kepsen, och sådant ska vi inte gynna. Jag vill också förtydliga att inbjudan från Allsångens sida gällde honom som person, inte bandet, förklarar Per Rådelius.
– Idén var att tillsammans med programledaren Sanna Nielsen starta upp en allsång från scenen och sjunga deras klassiker.
Fakta otillbörligt gynnande
SVT får inte otillbörligt gynna enskilda företag eller intressen.
Den gäller särskilt vid inspelningar som SVT själva råder över, som till exempel Allsång på Skansen eller i en nyhetsstudio, där varken programledare eller gäster får ha synliga varumärken på sina kläder.
Kring vissa sportevenemang kan det finnas undantag.
I grunden finns regeln för att SVT ska vara opartiska och stå fria från kommersiella intressen.
Om SVT bryter mot regeln kan det innebära böter.