Det är svårt att förstå att detta är trafiken på en genomfartsled i centralorten i en kommun med bara 20.000 invånare. Under många timmar varje dag flyter trafiken i Mora lika dåligt som kall tjära, och trafikanterna kan inget annat göra än att bita ihop.
– Det är tråkigt när det blir sån här trafik hela tiden, och dom vill ju inte göra någonting åt det! säger Roland Rytter med en suck. Vi pratar när han står vid ett trafikljus som lyser ilsket rött. Han är på väg ut mot den enda vägbron som finns över Österdalälven. Bakom honom är det bilar i kö så långt man kan se.
– Jag tror att det enda som hjälper är en ny förbifart, säger Roland Rytter och får äntligen grönt ljus.
– Man ser ju hur det är bara på en vardag, säger Pernille Lövlund. Hon har nyss kört över bron för hon bor i Noret men nu har hon också fått rött ljus och får vänta.
– Det är ju ännu värre när det är stora arrangemang, mycket turister och så, säger Pernille Lövlund.
Skulle bli för dyrt
Mycket av trafikproblemen hänger alltså ihop med att det bara finns en enda vägbro över älven. Trafikverket har haft planer på att bygga en ny bro för att avlasta den befintliga. Den skulle byggas norr om Mora lasarett och leda trafiken över till Sandängena och den nya vägen skulle anslutas till den befintliga strax söder om Kråkberg. Men nu har Trafikverket skrotat de planerna för att det skulle bli för dyrt. Det är svåra grundförhållanden där bron skulle byggas och det skulle bli ett mycket omfattande arbete att bygga en säker bro.
En utredning har dessutom visat att 90 procent av trafiken idag är lokala trafikanter. Trafikverket har därför dragit slutsatsen att en ny förbifart där fjärrtrafik som tex fjällturister skulle kunna använda utan att behöva åka in i Mora centrum, ändå inte skulle en tillräckligt stor avlastning från den befintliga genomfarten.
Rondeller istället
Istället tänker Trafikverket förbättra framkomligheten och säkerheten på den befintliga genomfarten. Åsa Bergqvist är projektledare för det arbetet. Det handlar om att ta bort trafikljusen och istället bygga rondeller, säger hon. Dessutom finns en ny cykelbana med i planerna och förhoppningen är att fler då kan välja att cykla istället för att ta bilen.
Kommer de här åtgärderna att räcka?
– Det återstår att se, men det tror vi i dagsläget, säger Åsa Bergqvist.
När sätter ni spaden i jorden för detta?
– Pengarna finns i planen för år 2020.
Så ända fram tills 2020 får Moraborna stå ut med kaoset?
– Som det ser ut nu, ja! säger Åsa Bergqvist på Trafikverket
Den 28 maj kommer Trafikverket att hålla samverkansmöte på Moraparken med Moraborna runt arbetet med förbättringarna av den gamla genomfartsleden.