Den nationella transportplanen var inget annat än en besvikelse för Dalapolitikerna och Region Dalarna när den kom i april i år. Istället för begärda 800 miljoner blev det bara 260 miljoner kronor. Och under tisdagens möte med Region Dalarna stod det klart vad dessa pengar räcker till.
– Ja, det är ju ungefär tre minuter snabbare restid, det är klart det låter lite, men det påverkar hela trafiksystemet, säger Region Dalarnas orförande Leif Nilsson (S).
Målet är en förkortad restid på 20 minuter mellan Dalarna och Stockholm. Trafikverket har en kalkyl på vad ytterligare tio minuters förkortad restid kommer att kosta och prislappen hamnar då på 600 miljoner. Då ingår bla dubbelspår i Hedemora och nya kontaktledningar mellan Borlänge och Säter, men dessa pengar finns inte idag.
– Vi har en lista över vad som ska göras, men det gäller att ha en tidsplan som håller så att det blir nutid, säger Leif Nilsson.
Men det är en bit kvar till 20 minuters tidsvinst
– Frågan är vad man kan göra ytterligare, hade man haft snabbare tåg så hade man kanske varit nere på dom 20 minuterna som var målet från början. Jag är optimist, jag tror att vi kommer att Klara 20 minuter, säger Leif Nilsson.