– Beträffande flygande besiktningar så har författningssamlingen som är för poliser och bilinspektörer ändrats. Där har man ställt högre krav på kompetensen och utbildning, säger Bosse Hårdén och pekar på ytterligare ett exempel:
– Och sedan har man infört 50-årsregeln som innebär att samtliga fordon som är inte är yrkesmässig trafik har besiktningsbefrielse om de är över femtio år gamla.
Tröttnade på bedömningar
Några nya regler har det blivit sedan Bosse Hårdén ledsnade på det som ansågs vara felaktiga bedömningar från polisens håll.
Efter förra årets cruisingar, så startade han facebook-gruppen ”Cruisingen Stannar” som i dag, ett år senare, har nära 32.000 medlemmar.
LÄS MER: Bilägarna har fått nog av polisen
Trodde du det skulle bli någon ändring?
– Nej, att jobba emot en myndighet... nej, jag trodde inte man skulle komma så långt. Vi skulle kanske vara några hundra i gruppen som diskuterade, men att det skulle bli sådana här förändringar kunde man ju inte ens drömma om, säger Hårdén.
MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app
I dag har facebook-gruppen vuxit till en hemsida, klistermärken och t-shirtar. Det har också blivit en närmare dialog mellan polisen, bilbesiktningen, Transportstyrelsen och även veteranbilsförarna själv för att se till reglerna – och lagarna – efterföljs på lika sätt.
Vad finns kvar att kämpa för?
– Rättvisa åt båda håll. Att polismyndigheten ska vara nöjd med oss i fordonshobbyn och att vi ska vara nöjd med att de gör ett rättvist jobb helt enkelt.
Förra sommaren hölls en protestcruising i 52 städer i Sverige och senare nu i september hålls en liknande. Men frågan är – blir det en protestcruising i år igen eller en hyllningskaravan? Det får framtiden och resultatet av årets cruisingar avgöra.