Det nya räcket ska enligt Trafikverket hålla bättre och minska kostnaderna jämfört med de omfattande reparationer som behöver göras varje gång ett vajerräcke blir påkört.
Det nya räcket kallas för balkräcke och består av en elliptisk balk som vilar ovanpå stolpar. Stolparna blir dessutom mycket färre än till det gamla vajerräcket.
– Balkräcken är mer släta än vajerräcken. Räcket tål små påkörningar utan att vi behöver åka ut och reparera, säger Per-Olof Sjölander, projektledare.
Dröjer innan räcket är klart
Arbetet med bytet pågår främst under natten då trafiken är som lugnast. Men eftersom hela sträckan i princip utgör ett pågående vägarbete har hastigheten sänkts dygnet runt från 100 till 80 kilometer i timmen.
Först hade Trafikverket hoppats kunna bli klara till vintern men den tidsplanen håller inte. I stället måste de göra uppehåll i arbetet under vintern och hela projektet väntas inte bli klart förrän framåt våren.