Mats Wiberg har sedan han lämnade in ett medborgarförslag till Gävle kommun för snart fem år sedan kämpat för att Almagrunden ska återvända till sin hemmahamn. Turerna har varit många och långa kring fyrfartyget som i dag bogserades till kaj bara några 100 meter från Brodins varv där hon en gång byggdes..
– Äntligen är hon tillbaka i Gävle, säger Mats Wiberg överlyckligt.
Men vad har Almagrundet varit med om sedan den lämnade Gävle i slutet av 1800-talet? Från allra första början hette hon Fyrfartyg nummer 2 och var bara ett nummer i den serie som kungliga lotsstyrelsen använde i slutet av 1800-talet.
Namnet Almgrundet fick hon efter platsen hon låg på, i Stockholms yttre skärgård fram till 1912. Sen flyttades hon till Kopparstenarna ännu längre ut i havet innan hon 1916 under första världskriget las i hamn för minrisken och där hamnade hon under tio år.
Mellan 1927 och 1951 hette hon Hävringe och hjälpte sjöfarten i Oxelsund att hitta rätt. 1952 var det dags för sista flytten och nytt namn: Malmö Redd. Där låg hon till den svenska fyrskeppsepoken var över 1969.
Almgrunden väntade bara på skrotdöden i Malmö innan en fartygsentusiast i Västerås, Knuth Borg, räddade henne. Nu är hon tillbaka i toppskick och kommer att ligga på Alderholmen som musefartyg och en sevärdhet för gävleborna.