Elsparkcyklar som ligger slängda på gator och torg har blivit ett problem i flera svenska städer och under hösten förra året var det även dags för Gävle att få elsparkcyklar. Kommunerna har tidigare haft begränsade möjligheter att reglera och kontrollera verksamheten men nu har en ny utredning ändrat på det.
– Nu kommer det att kunna bli ordning och reda på elsparkcyklarna. Att det blir väldigt tydliga regler kommer också att förenkla för dem som hyr ut säger Daniel Olsson (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Tillståndskrav ger dialog
Det är bland annat polisen, Transportstyrelsen och Sveriges kommuner och regioner (SKR) som i en utredning kommit fram till att kommuner kan ställa tillståndskrav på verksamheterna. Slutgiltigt beslut om de förändringar som krävs i ordningsstadgan i Gävle kommun kommer att fattas av kommunfullmäktige den 28 mars – och kan sedan börja gälla från den första augusti.
– Vi var oförberedda när de etablerade sig här. Nu kommer företagen behöva det här tillståndet och det gör att vi kommer att kunna få en dialog med företagen, säger Daniel Olsson (S).
Företagen får vara med och betala
I den nya policyn som ska tas fram för hyrföretagen kommer det krävas tillstånd från polisen, införas ett maxtak för antalet elsparkcyklar i kommunen, parkering på gång och cykelvägar blir förbjudet och det införs en årlig avgift på 1200 kronor per fordon.
Men tror du företagen kommer vara lika intresserade när det kommer krävas tillstånd och kosta pengar?
– Från kommunens sida behöver vi göra en hel del jobb och då är det inte heller konstigt att elsparkcykelföretagen är med och bidrar till det arbetet genom en avgift säger Daniel Olsson (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.