Det handlar om en skarp omdiskuterad kurva i södra delen av stadsdelen Näringen som ska göra det enklare för tågen att köra in och ut till Gävle hamn. Tidigare planerade Trafikverket för att spåret skulle dras i en större s-formad kurva länge norrut i stadsdelen. En ny utredning visar att det är möjligt att göra en snävare kurva än vad Trafikverket normalt tillåter.
– Det tar mindre mark i anspråk och vi får en lägre produktionskostnad och livscykelkostnad, säger Stefan Sunnesjö, projektledare på Trafikverket,
Spåren kommer dock att gå rakt över flera industrifastigheter, däribland Conny Vetslunds, som vi har berättat om tidigare. Chocken från när planerna presenterades i fjol har lagt sig, men hans hyresgäster är oroade. Själv förstår han att några får räkna med att drabbas när staden utvecklas.
– Det har jag full förståelse för, men jag hoppas att det är något år framåt, annars blir det jättekrångligt, säger Conny Vestlund.
Trafikverket uppger att byggstart kan ske tidigast år 2024.